The aim of the course is to present students with theoretical and practical information about supervision as a method supporting personal growth and competence of people working in helping professions. The subject will have a practical character, where students will use theoretical knowledge in model situations so that they are able to use supervision as a method of self-development and increasing professionalism. To be able to define the job and select supervisors according to the necessary criteria. List of recommended literature and materials: KOPŘIVA, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6. LAZAROVÁ, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-169-0. ÚLEHLA, I. (2005). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9. ZATLOUKAL, L., VÍTEK, P., VĚŽNÍK, M., ŽÁKOVSKÝ, D. (2019). Spoluvytváření změn: různé podoby přístupu zaměřeného na řešení v teorii, v praxi a ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5696-6. MÁTEL, A., SCHAVEL, M. (eds) (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV. ISBN 978-80-907489-0-3. HOZOVÁ, L. (2019). Supervize v profesi sociálního pracovníka. Zlín: Na dlani, o.p.s. ISBN 978-80-907407-1-6. HAWKINS, P., SHOHET, R. (2016). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9. POTMĚŠILOVÁ, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4127-6. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9. KOPŘIVA, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6. MÁTEL, A., SCHAVEL, M. (eds) (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV. ISBN 978-80-907489-0-3.
|