Course: Supervision in the Special education

« Back
Course title Supervision in the Special education
Course code USS/USUZ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory, Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Schaferová Michaela, Mgr.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The aim of the course is to present students with theoretical and practical information about supervision as a method supporting personal growth and competence of people working in helping professions. The subject will have a practical character, where students will use theoretical knowledge in model situations so that they are able to use supervision as a method of self-development and increasing professionalism. To be able to define the job and select supervisors according to the necessary criteria. List of recommended literature and materials: KOPŘIVA, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6. LAZAROVÁ, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-169-0. ÚLEHLA, I. (2005). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9. ZATLOUKAL, L., VÍTEK, P., VĚŽNÍK, M., ŽÁKOVSKÝ, D. (2019). Spoluvytváření změn: různé podoby přístupu zaměřeného na řešení v teorii, v praxi a ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5696-6. MÁTEL, A., SCHAVEL, M. (eds) (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV. ISBN 978-80-907489-0-3. HOZOVÁ, L. (2019). Supervize v profesi sociálního pracovníka. Zlín: Na dlani, o.p.s. ISBN 978-80-907407-1-6. HAWKINS, P., SHOHET, R. (2016). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9. POTMĚŠILOVÁ, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4127-6. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9. KOPŘIVA, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6. MÁTEL, A., SCHAVEL, M. (eds) (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV. ISBN 978-80-907489-0-3.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter