Course: Basic of special education counseling

« Back
Course title Basic of special education counseling
Course code USS/GZPO
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Grohmann Ivana, Mgr. Bc. DiS., Ph.D.
  • Hájková Petra, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Students will get an insight into the basics of counseling, information about the system and legislative anchoring. Furthermore, information and insight into various types of counseling in the Ministry of Education and beyond. The professional competences of consultancy workers will be highlighted. Principles of work from a general point of view. List of recommended literature and materials: DRIDEN W. (2008). Poradenství, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0 HORÁKOVÁ, R., OPATŘILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., & PŘINOSILOVÁ, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v ranném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (1. vyd.). Masarykova univerzita. JANKOVSKÝ J. (2001). Ucelená rehabilitace dětí, 2. vydání, doplněné; Praha: Triton. ISBN 80-7254-192-7. JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. (2013). Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého. MATĚJČEK, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-25236-2. NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-509-7. NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. ISBN 80-7178-197-5. OPATŘILOVÁ, D. (2008). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami, 1. Vydání, Brno: MU. ISBN 978-80-210-3819-6. POTMĚŠIL, M. (2011). Úvod do pedagogiky osob s kombinovaným postižením. Studijní opora. PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice; Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-157-7 VÁGNEROVÁ, M. (2004). Patopsychopatologie pro pomáhající profese; 3. rozšířené vydání, Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978-80-7367-414-4. Legislativní podklady pro poradenskou činnost ve speciální pedagogice.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter