Course: Special Education of Persons with Hearing Impairment

« Back
Course title Special Education of Persons with Hearing Impairment
Course code USS/GSRD
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The goal of the discipline is a basic insight into the issues of the special pedagogical discipline of deafpedia, which is a prerequisite for working with individuals with hearing impairment. The content of the course includes deaf-paedic terminology, explanations of general audiological terms necessary for orientation in deaf-paedic issues, a historical and current perspective on the education of hearing-impaired people and the specifics of the current system of institutional care for the hearing-impaired. It provides an overview of the ways of communication that make it possible to acquire the appropriate communication competences necessary for communication with an individual with a hearing impairment. Thematic areas: ? Introduction to hearing aid terminology. ? Classification of people with hearing impairment from the point of view of audiology. ? Individuals with hearing impairment as a linguistic and cultural minority. ? History and current concept of care for people with hearing impairment. ? Theoretical foundations of visual-motor communication systems. ? The specifics of the language competence of individuals with hearing impairment in the Czech language. ? Individuals with hearing impairment in majority society. Povinná literatura: DĚDEČKOVÁ, A. Adresář služeb nejen pro neslyšící. 13. vypracované vydání Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2013, ISBN 978-80-86792-32-3 HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9. HAVLÍK, R. Sluchadlová propedeutika. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-458-0. HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0 KAŠPAR, Z. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-15-0. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1. KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina ? kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9. KUČERA, P. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. GEVAK Olomouc. Studijní opora. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-86768-62-5. KUČERA, P., LANGER, J. Komunikace s osobami se sluchovým postižením. In LUDÍKOVÁ a kol: Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2012. KUČERA, P., LANGER, J. Poradenství pro osoby se sluchovým postižením. In LUDÍKOVÁ a kol: Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2012. Doporučená literatura: POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education with a focus on teaching assistance (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter