Předmět: Epidemiologická metodologie; EBM

« Zpět
Název předmětu Epidemiologická metodologie; EBM
Kód předmětu PVL/VCB11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
  • Trajerová Renata, Mgr.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Koutná Veronika, Mgr.
  • Štěpánek Ladislav, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní výuky jsou semináře z epidemiologické metodologie a EBM. Nedílnou součástí oboru epidemiologie je i Evidence Based Medicine, jako nový medicínský přistup v řešení problematiky správné diagnostiky a léčení pacientů. Vlastní výuka zahrnuje validitu, významnost a použitelnost diagnostických testů, prognózy, léčení a intervence, hodnocení zdravotních rizik a expozice. Alternativní vysvětlení pro dosažené výsledky a kritické hodnocení epidemiologických studií včetně praktických příkladů hodnocených z pohledu EBM.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student se seznámí s epidemiologickou metodou práce, která je využívána při studiu vzniku nemocí a při identifikaci faktorů, které vznik nemocí ovlivňuji nebo podmiňují. Cílem epidemiologické metody práce je faktory identifikovat, objektivně prokázat jejich roli při vzniku a rozvoji onemocnění a následně vypracovat, navrhnout a ověřit odpovídající preventivní opatření. Student se seznámí s designem epidemiologických studií deskriptivních i analytických. Bude procvičovat jejich rozpoznání, analýzu a interpretaci výsledků na praktických příkladech. Student se seznámí se základy EBM jako integrací nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami.
Po skončení výuky by student měl být schopen rychle nalézt a vybrat důležité informace z epidemiologických studií a zhodnotit validitu diagnostického a terapeutického testu.
Předpoklady
Základní znalosti z mikrobiologie, imunologie a vnitřního lékařství.
PVL/VCA13 a zároveň IN2/VCA22 a zároveň MIK/VCA12 a zároveň PAT/VCA11 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCB11 a zároveň LCH/VCA21 a zároveň HIE/VCA12 a zároveň IN0/VCB12 a zároveň MIK/VCB11

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Absolvování všech seminářů při aktivní účasti všech studentů. Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Greenhalgh, T. (2003). Jak pracovat s vědeckou publikací - základy medicíny založené na důkazu. Praha: Grada.
  • Janout, V. (1998). Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha: Grada.
  • Kollárová, H. a kol. (2017). Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Kollárová,H., Horáková,D., Azeem, K. (2016). Základy epidemiologické metodologie. Olomouc: LF UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní