Vyučující
|
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
-
Menšík Michal, Ing. Ph.D.
-
Trajerová Renata, Mgr.
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Koutná Veronika, Mgr.
-
Štěpánek Ladislav, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplní výuky jsou semináře z epidemiologické metodologie a EBM. Nedílnou součástí oboru epidemiologie je i Evidence Based Medicine, jako nový medicínský přistup v řešení problematiky správné diagnostiky a léčení pacientů. Vlastní výuka zahrnuje validitu, významnost a použitelnost diagnostických testů, prognózy, léčení a intervence, hodnocení zdravotních rizik a expozice. Alternativní vysvětlení pro dosažené výsledky a kritické hodnocení epidemiologických studií včetně praktických příkladů hodnocených z pohledu EBM.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student se seznámí s epidemiologickou metodou práce, která je využívána při studiu vzniku nemocí a při identifikaci faktorů, které vznik nemocí ovlivňuji nebo podmiňují. Cílem epidemiologické metody práce je faktory identifikovat, objektivně prokázat jejich roli při vzniku a rozvoji onemocnění a následně vypracovat, navrhnout a ověřit odpovídající preventivní opatření. Student se seznámí s designem epidemiologických studií deskriptivních i analytických. Bude procvičovat jejich rozpoznání, analýzu a interpretaci výsledků na praktických příkladech. Student se seznámí se základy EBM jako integrací nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami.
Po skončení výuky by student měl být schopen rychle nalézt a vybrat důležité informace z epidemiologických studií a zhodnotit validitu diagnostického a terapeutického testu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z mikrobiologie, imunologie a vnitřního lékařství.
PVL/VCA13 a zároveň IN2/VCA22 a zároveň MIK/VCA12 a zároveň PAT/VCA11 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCB11 a zároveň LCH/VCA21 a zároveň HIE/VCA12 a zároveň IN0/VCB12 a zároveň MIK/VCB11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Absolvování všech seminářů při aktivní účasti všech studentů. Zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
Greenhalgh, T. (2003). Jak pracovat s vědeckou publikací - základy medicíny založené na důkazu. Praha: Grada.
-
Janout, V. (1998). Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha: Grada.
-
Kollárová, H. a kol. (2017). Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kollárová,H., Horáková,D., Azeem, K. (2016). Základy epidemiologické metodologie. Olomouc: LF UP.
|