Předmět: Komunikace s handicapovanými pacienty

« Zpět
Název předmětu Komunikace s handicapovanými pacienty
Kód předmětu PVL/VC033
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Bretšnajdrová Milena, MUDr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Při seminářích a praktických cvičeních se studenti seznámí s těmito tématy: základní principy komunikace s handicapovanými pacienty a typy zdravotního postižení, komunikace s dospělými paciety s omezenou svéprávností komunikace s dospělými pacienty s omezenou svéprávností.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: a) seznámit studenty se základními principy komunikace s handicapovanými pacienty a s různými typy zdravotního postižení; b) naučit komunikovat studenty s pacienty se specifickými potřebami s důrazem na komunikaci s dospělými pacienty omezenými ve svéprávnosti a s geriatrickými pacienty se zdravotním postižením. Výuka zahrnuje kazuistiky a praktický nácvik dovedností včetně řešení modelových situací.
Student bude znát, po absolvování tohoto předmětu, základy komunikace s handicapovanými.
Předpoklady
Zájem o péči o hendicapované.
PVL/VCA13 a zároveň CH0/VCA11 a zároveň PVL/VCB72

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na seminářích a při praktických cvičeních. 100% účast
Doporučená literatura
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle.
  • James, I. A., Gibbons, L. (2019). Communication Skills for Effective Dementia Care: A practical guide to communication and interaction training (CAIT). Jessica Kingsley Publishers.
  • Juríčková, L., Ivanová, K., Filka, J. (2014). Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada Publishing.
  • Kabelka L. (2018). Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá Fronta.
  • Kabelka, L. (2020). Nemocné rozhovory: Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty a jejich blízkými.. Praha: Grada Publishing.
  • Novosad, L., Machartová, Z. (2009). Základy komunikace se zdravotně postiženými pacienty. Liberec: Tulipán.
  • Pokorná A. (2010). Komunikace se seniory.
  • Slowík, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál.
  • Teaster, P.B., Winsor, C.S. Jr., Vood, E.F., Lawrence, S.A., & Mendiondo, M.S. (2010). Public Guardianship: In the Best Interests of Incapacitated People?. Praeger.
  • Zadák, Z., Kalvach, Z., Jirák, R. aj. (2011). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní