Lecturer(s)
|
-
Daniš Lukáš, MUDr.
-
Rada Martin, MUDr.
-
Klásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
-
Kutěj Vladislav, MUDr.
-
Křivánková Malvína, MUDr. Ph.D.
-
Horák František, MUDr.
-
Fiala Hynek, MUDr. Ph.D.
-
Jakubec Petr, MUDr. Ph.D.
-
Fischer Ondřej, MUDr.
-
Kultan Juraj, MUDr.
-
Procházka Vlastimil, doc. MUDr. Ph.D.
-
Papajík Tomáš, prof. MUDr. CSc.
-
Ulrichová Jitka, prof. RNDr. CSc.
-
Heřman Miroslav, prof. MUDr. Ph.D.
-
Horák Pavel, prof. MUDr. CSc.
-
Urban Ondřej, prof. MUDr. Ph.D.
-
Drietomská Vendula, MUDr.
-
Kolář Milan, prof. MUDr. Ph.D.
-
Genzor Samuel, doc. MUDr. Ph.D.
-
Mizera Jan, MUDr.
|
Course content
|
Teaching and training: Clinical biochemistry, radiology. Basic information about diseases with acute conditions. Causes and mechanisms of acute conditions. Builiding of effective investigative algorithms (clinical, paraclinical). Determination working diagnosis (hypothesis). Basic treatment principles, practical skills in emergency and intensive care medicine. ALS, ATLS.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration, Projection (static, dynamic), Training in job and motor Skils, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
Acquaint students with the principles of emergency medicine. Teach students to behave rationally (examination, treatment and management) when confronted with acute conditions. Explain serious diseases, which can be the cause of acute conditions. Teaching will be realised with the help of simulator and extend of clinical biochemistry and radiology.
Managing of differential diagnosis and treatment of the diseases with acute conditions. Orientation and practical skills in acute conditions.
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of internal diseases, radiology, microbiology and pharmacology.
IN3/VCA12 and IN3/VCB12 and NEU/VC012 and CH1/VC013 and FAR/VCA13 and RAD/VC012 and MIK/VCA12 and KAR/VC023
|
Assessment methods and criteria
|
Dialog, Systematic Observation of Student, Questionnaire
90 % attendance to seminars and practical training Practical exam :Verification of acquired knowledge of practical training + active management of scenarios on patient simulator
|
Recommended literature
|
-
Portál UP - MOODLE - LF - PLE/VC031.
-
Adamus, M. a kol. (2012). Základy anesteziologie, intenzívíní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ball, C.M., Philips, R.S. (2004). Akutní medicína do kapsy. Praha: Grada.
-
Češka R. a kol. (2020). Interna 3. vyd.. Praha.
-
Heřman, M. a kol. (2014). Základy radiologie. Univerzita Palackého.
-
Chrobák L. et al. (2007). Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy.. Praha: Mladá fronta.
-
Jabor, A. (2008). Vnitřní prostředí. Grada Publishing,a.s.
-
Kazda, A. et al. (2012). Kritické stavy, Metabolická a laboratorní problematika. Praha Galén.
-
Klementa, B., Klementová O., Marcián, P. (2014). Resuscitace. EPAVA Olomouc.
-
Koblížek V., Kašák V. (2009). Naléhavé stavy v pneumologii. Maxdorf Jesenius.
-
Kolek, V., Kašák, M., Vašáková, M. a kol. (2017). Pneumologie. Maxdorf Praha.
-
Pokorný, J. (2010). Lékařská první pomoc. Praha: Galén.
-
Polák, M. (2016). Urgentní příjem - druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta.
-
Sova, M., Vachutka, J. (2019). Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šeblová J, Knor J. (2018). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.
-
Ševčík, P., Matějovič, M. (2014). Intenzivní medicína. Praha: Galén.
-
Urgentní medicína. (2015). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Praha.
-
Zima T. (2016). Laboratorní diagnostika. Galén.
|