Vyučující
|
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
-
Přibylová Irena, Mgr.
-
Ševčíková Blažena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem praxe je poskytování základní ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu u dětských pacientů. Zejména jde o posouzení stavu potřeb pacientů a doložení přítomnosti diagnostických prvků aktuálních a potenciálních ošetřovatelských diagnóz v oblastech: Podpora zdraví, Výživa, Vylučování, Aktivita a odpočinek, Vnímání - poznání, Vnímání sebe sama a Růst a vývoj u dětí a dokumentování diagnostického závěru těchto diagnóz. Student v rámci této individuální klinické výuky napodobuje, manipuluje a zpřesňuje výkony základní ošetřovatelské péče v běžných situacích dle standardů péče. Průběh praxe je zaznamenán do Záznamníku ošetřovatelské praxe. V závěru praxe je realizována supervize.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelská praxe v celkovém rozsahu 5 týdnů. Ošetřovatelská praxe probíhá 2,5 týdne u praktického lékaře pro děti a dorost. Ošetřovatelská praxe probíhá 2,5 týdne na pracovištích zaměřených na podporu zdravého životního stylu. Studenti se seznámí s principy a zásadami podpory zdraví a zdravého životního stylu a institucemi zajišťujícími tento typ péče. Obsahem praxe je poskytování základní ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu u skupiny pacientů. Rozsah hodin praxe je 267 hodin.
Student je schopen samostatně a iniciativně přistupovat k činnostem péče a edukaci pacienta, zvládá výkony základní ošetřovatelské péče v běžných situacích dle standardů.
|
Předpoklady
|
Předpokladem nástupu studenta na praxi je uzavření smlouvy s daným zařízením, proškolení BOZP PO a očkování studenta.
OSE/DSA04 a zároveň OSE/DSA05
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Závěrečná zpráva
Obhajoba ošetřovatelské dokumentace vedené dle zásad ošetřovatelského procesu - dokumentování vybraných fází ošetřovatelského procesu u zvoleného pacienta na pracovištích, předložení hodnocení neuropsychického vývoje dítěte a realizace výchovného zaměstníní u dítěte/dětí. Předložení dokladu a absolvování praxe s hodnocením z klinického pracoviště.
|
Doporučená literatura
|
-
Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Křiváková, M., Číková, Z. (2016). Pečovatelství: péče o zdravé a nemocné dítě. Praha: Galén.
-
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
-
Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada.
-
NANDA International. (2015). Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2015-17. Praha: Grada.
-
Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
-
Sikorová, L. (2012). Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada.
-
Sikorová, L. (2011). Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
-
Stožický, F., Pizingerová, K. (2006). Základy dětského lékařství. Karolinum, Praha.
-
Šagátová, A. (2014). Pediatrické ošetřovateľstvo: vybrané kapitoly. Bratislava: Herba.
-
Zanovitová, M., a Ovšonková, A. (2011). Ošetrovateľské intervencie a výkony v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
|