Vyučující
|
-
Malinčíková Jana, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu klade důraz na komplexní úlohu vnitřních a vnějších faktorů při vzniku nemocí. Interpretuje pojem životní styl a zejména vyzdvihuje klíčovou úlohu výživy a bilance energie při vzniku civilizačních nemocí. Definuje pojmy "civilizační nemoc", stres a "rizikový faktor". Soustřeďuje se zejména na faktory aterosklerózy, ischemické nemoci srdeční a mozkové, nádorového bujení, chronické obstrukční plicní choroby, poruch imunity, osteoporózy, Alzheimerovy nemoci a dalších závažných chronických stavů. Podrobněji informuje o etiopatogenezi, rozvoji a multiorgánových následcích hyperlipoproteinemie, obezity, arteriální hypertenze, inzulinorezistence atd. Věnuje pozornost stavům snížené mobility, stárnutí a úloze neuropsychických, psychologických a sociálních faktorů. Součástí výuky je porozumění preventivním opatřením a kritériím hodnocení úspěšnosti různých preventivních a léčebných přístupů zahrnujících i metody tzv. alternativní medicíny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje studentům orientaci v základní odborné terminologii patologické fyziologie. Poskytuje jim komplexní obraz nemoci propojením mezioborových informací od příčin k následkům. Předmět studentům vštěpuje představu o dynamičnosti změn provázejících rozvoj nemoci a terapeutické zásahy se zřetelem na zvláštnosti studijního oboru.
Studenti se naučí interpretovat komplexní patofyziologický obraz nemoci na podkladě klinické symptomatologie a syndromologie a využívat poznatků oboru v prevenci zejména myoskeletálních onemocnění.
|
Předpoklady
|
Znalosti z anatomie a fyziologie.
BIO/FTA01 a zároveň HIE/FTA01 a zároveň OPD/FTB01 a zároveň LBF/FTB01 a zároveň NAN/FTB01
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Aktivní účast na seminářích je nezbytnou podmínkou úspěšného absolvování oboru. Náhradu seminářů maximálně v rozsahu 1/3 povinné výuky povoluje a termín určuje vedoucí seminářů nebo přednosta ústavu.
|
Doporučená literatura
|
-
Kohlíková, E. (2012). Patofyziologie ve schématech. Praha: Karolinum.
-
McCance, K. L., Huether, S. E., Brashers, V. L., & Rote, N. S. (2014). Pathophysiology: the biologic basis for disease in adults and children. St. Louis, Mo: Elsevier.
-
NAIR, M., PEATE, I. (2017). Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Nečas, E. a kol. (2021). Obecná patologická fyziologie. Praha: Karolinum.
-
Pávková Goldbergová, M. (2016). Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita.
-
Rokyta R. (2015). Fyziologie a patologická fyziologie pro klinickou praxi.
-
Silbernagl, S., Lang, F. (2012). Atlas patofyziologie. Praha: Grada Publishing.
-
Vokurka, M. a kol. (2014). Patofyziologie pro nelékařské směry. Praha, Karolinum.
|