Vyučující
|
-
Beislová Alžběta, MUDr.
-
Kutal Miroslav, RNDr. CSc.
-
Kikalová Kateřina, MUDr. Ph.D.
-
Chytilová Karin, MUDr. Ph.D.
-
Král David, MDDr.
-
Mozoľa Michal, MDDr.
|
Obsah předmětu
|
Education syllabus of Clinical anatomy head and neck is meant for pregradual students of 3rd year students of Dentistry. Students get anatomicaly specific and extensive knowledge from systematic and clinic anatomy of head and neck regions accordance with orofacial topography, clinical and microscopic anatomy, histology and embryology. Main accent lay on target orofacial systems head nad neck e.g. orbital region, nose and nasal cavity, paranasal sinuses, parapharyngeal regions.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Superficial and deep structures and spaces of orofacial region in head region together with associated neck regions. Specialized regions necessary for stomatologist are added, e.g. gingivodental region, dentoalveolar topography. The face bones´ fractures of the skull and x-ray anatomy are included too. The students gain basic knowledge of clinical anatomy of viscerocranium and neck which is bound to help them in consequent study of dentoalveolar and maxilofacial surgery.
Student is supposed to gain complex theoretical knowledge from dentoalveolar and maxilofacial regions that enable them to continue in studying of dental surgery.
|
Předpoklady
|
Students ought to have fundamental anatomy attainments at the secondary education level.
NAN/ZAA11 a zároveň NAN/ZAB11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda, Rozbor portfolia studenta, Hospitace, Seminární práce
Credit (MCQ)
|
Doporučená literatura
|
-
http://ect.downstate.edu/courseware/.
-
Working sheets.
-
www.bartleby.com.
-
Drake, R., Vogl, A.W., Mitchell, A.W.M. (2014). Gray´s Anatomy for Students. Churchill Livingstone.
-
Dubový, P. (2012). Gross Anatomy and Structure of the Human Nervous System. Brno: Masaryk University.
-
Feneis, H., Dauber, W. (2000). Pocket Atlas of Human Anatomy: Based on the International Nomenclature. George Thieme Verlag.
-
Johnson, D. R. (1996). Anatomy for Dental Students. Oxford University Press.
-
Kahle, W., Frotscher, M., & Spitzer, G. (2003). Color atlas and textbook of human anatomy in 3 volumes. Stuttgart: Thieme.
-
Kopf-Maier, P. (1999). Wolf-Heidegger´s Atlas of Human Anatomy. S Karger Pub.
-
Netter, F. H. (2014). Atlas of Human Anatomy. Saunders.
-
Norton, N. (2011). Netter´s Head and Neck Anatomy for Dentistry. Saunders.
-
Romanes, G.J. (1986). Cunningham's manual of practical anatomy. Oxford: Oxford University Press.
-
Rubin, M., Safdieh, J.E. (2007). Netter´s Concise Neuroanatomy. Saunders.
|