Vyučující
|
-
Plchová Markéta, RNDr.
-
Prošková Jitka, RNDr.
-
Friedecký David, prof. RNDr. Ph.D.
-
Štefaničková Lenka, MUDr.
-
Lochman Pavel, RNDr. Ph.D.
-
Musil Ctirad, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je modernizovanou a rozšířenou náhradou původního předmětu "Klinická biochemie!. Jednotlivé semináře budou rozděleny dle oborů (např. lab. diagnostika v nefrologii) resp. tematicky (např. lab. diagnostika zánětu). Studenti v nich získají základní poznatky o moderních laboratorních vyšetřovacích postupech včetně využití současných technologických trendů. Důraz bude kladen na objasnění místa laboratoře v komplexním diagnostiko-terapeutickém postupu. Výuka bude probíhat blokově a bude zajištěna týmem klinických biochemiků ve spolupráci s kliniky (zejména internisty) i analytiky. Své schopnosti smysluplně indikovat laboratorní vyšetření a správně interpretovat jejich nálezy budou studenti rozvíjet diskusní formou za pomoci modelových situací a kazuistik z klinické praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s laboratorními metodami a základními výpočty využívanými v diagnostice a monitorování léčby. Důraz bude kladen jak na pochopení významu laboratorních metod v kontextu komplexního diagnostického postupu (zahrnujícího anamnézu, fyzik. vyšetření, zobraz. metody atd.), tak jejich specifického přínosu u vybraných patologických stavů. Interaktivní forma výuky (simulace, řešení modelových situací, využití kazuistik a diskusí) studentům pomůže osvojit si racionální přístup k indikaci laboratorních vyšetření a zásady jejich správné interpretace.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni racionálně přistupovat k indikaci základních laboratorních vyšetření a interpretovat je v kontextu dalších klinicky relevantních údajů. Kromě orientace v rutinně vyšetřovaných parametrech budou znát i moderní trendy v laboratorní diagnostice, což jim umožní rychleji se adaptovat na nové metody. Absolventi předmětu rovněž získají předpoklady pro budoucí těsnější spolupráci s kolegy v klinicko-biochemických laboratořích.
|
Předpoklady
|
Další předpoklady nejsou specifikovány.
LCH/VCA11 a zároveň LCH/VCA21 a zároveň PFY/VCB12
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu bude 100%ní účast na seminářích a skóre z písemného testu převyšující 75% bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Racek, J., Rajdl, D. (2021). Klinická biochemie. Praha, Galén.
-
Schneiderka, P. a kol. (2004). Kapitoly z klinické biochemie. Praha: Karolinum.
-
Zadák, Z. (2008). Výživa v intenzivní péči. Praha: Grada.
-
Zima, T. (2013). Laboratorní diagnostika. Praha: Galén.
|