Předmět: Laboratorní diagnostika v klinické praxi

« Zpět
Název předmětu Laboratorní diagnostika v klinické praxi
Kód předmětu LCH/VCA62
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Plchová Markéta, RNDr.
  • Prošková Jitka, RNDr.
  • Friedecký David, prof. RNDr. Ph.D.
  • Štefaničková Lenka, MUDr.
  • Lochman Pavel, RNDr. Ph.D.
  • Musil Ctirad, MUDr.
Obsah předmětu
Předmět je modernizovanou a rozšířenou náhradou původního předmětu "Klinická biochemie!. Jednotlivé semináře budou rozděleny dle oborů (např. lab. diagnostika v nefrologii) resp. tematicky (např. lab. diagnostika zánětu). Studenti v nich získají základní poznatky o moderních laboratorních vyšetřovacích postupech včetně využití současných technologických trendů. Důraz bude kladen na objasnění místa laboratoře v komplexním diagnostiko-terapeutickém postupu. Výuka bude probíhat blokově a bude zajištěna týmem klinických biochemiků ve spolupráci s kliniky (zejména internisty) i analytiky. Své schopnosti smysluplně indikovat laboratorní vyšetření a správně interpretovat jejich nálezy budou studenti rozvíjet diskusní formou za pomoci modelových situací a kazuistik z klinické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s laboratorními metodami a základními výpočty využívanými v diagnostice a monitorování léčby. Důraz bude kladen jak na pochopení významu laboratorních metod v kontextu komplexního diagnostického postupu (zahrnujícího anamnézu, fyzik. vyšetření, zobraz. metody atd.), tak jejich specifického přínosu u vybraných patologických stavů. Interaktivní forma výuky (simulace, řešení modelových situací, využití kazuistik a diskusí) studentům pomůže osvojit si racionální přístup k indikaci laboratorních vyšetření a zásady jejich správné interpretace.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni racionálně přistupovat k indikaci základních laboratorních vyšetření a interpretovat je v kontextu dalších klinicky relevantních údajů. Kromě orientace v rutinně vyšetřovaných parametrech budou znát i moderní trendy v laboratorní diagnostice, což jim umožní rychleji se adaptovat na nové metody. Absolventi předmětu rovněž získají předpoklady pro budoucí těsnější spolupráci s kolegy v klinicko-biochemických laboratořích.
Předpoklady
Další předpoklady nejsou specifikovány.
LCH/VCA11 a zároveň LCH/VCA21 a zároveň PFY/VCB12

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu bude 100%ní účast na seminářích a skóre z písemného testu převyšující 75% bodů.
Doporučená literatura
  • Racek, J., Rajdl, D. (2021). Klinická biochemie. Praha, Galén.
  • Schneiderka, P. a kol. (2004). Kapitoly z klinické biochemie. Praha: Karolinum.
  • Zadák, Z. (2008). Výživa v intenzivní péči. Praha: Grada.
  • Zima, T. (2013). Laboratorní diagnostika. Praha: Galén.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní