Vyučující
|
-
Kolářová Hana, prof. RNDr. CSc.
-
Doležal Ladislav, Ing. CSc.
-
Bajgar Robert, MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Binder Svatopluk, Mgr. Ph.D.
-
Maceček Jaroslav, MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Vachutka Jaromír, Mgr. Ph.D.
-
Sněhota Martin, MUDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Lasery v medicíně, mikrochirurgie. Měření teploty a snímání teplotních průběhů (termografie). Radiační rizika a bezpečnost. Stochastické a deterministické účinky. Klasické RTG diagnostické metody. Skiagrafie, skiaskopie, angiografie (AG), digitální subtrakční angiografie (DSA). Výpočetní tomografie (CT), CT angiografie (CTA). Metody nukleární medicíny, pozitronová emisní tomografie (PET). Pulsová vlna. UZ diagnostické metody. Fotodynamická terapie (PDT). Princip, zdroje záření, typy fotodynamicky aktivních látek. Biologická odpověď, metody studia buněčného poškození, klinické aplikace PDT. Nukleární magnetická resonanční tomografie. Biofyzikální principy neinvazivních a invazivních terapeutických metod. Očišťovací metody krve. Hemodialýza, peritoneální dialýza, kontinuální metody, hemoperfúze, plazmaferéza. Bioelektrické metody - EEG, EMG. Prezentace seminárních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podat komplexní přehled moderních diagnostických a terapeutických metod, jako jsou například rentgenové diagnostické metody, radionuklidové zobrazovaní, magnetická rezonance, fotodynamická terapie, elektrodiagnostické metody, ultrazvuk v medicíně a další. Každé téma je zaměřeno na představení a objasnění fyzikální podstaty metody a samozřejmě její klinické aplikace. Zvláště je kladen důraz na ty metody, se kterými se studenti setkávají na klinikách fakultní nemocnice.
Studenti budou schopni porozumět základním fyzikálním principům běžně používaných diagnostických a terapeutických metod včetně analýzy dat a tvorby obrazu. Budou schopni správného rozhodnutí a výběru adekvátní přístrojové techniky k diagnóze nebo terapii různých onemocnění.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z lékařské biofyziky na úrovni vyššího vzdělání.
CH0/VCA11 a zároveň MIK/VCA12 a zároveň PVL/VCA13 a zároveň FAR/VCB11 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCA11 a zároveň PFY/VCA11 a zároveň PSY/VCA13 a zároveň CJA/VCB21 a zároveň KIM/VCB12 a zároveň PVL/VCB32
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
100% účast na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Studijní materiály k přednáškám (courseware/portal.upol.cz).
-
Bělohlávek, O. a kol. (2004). Positron emission tomography with fluorodeoxyglucose (FDG PET): atlas of examples of clinical use. Praha: Agentura Pankrác.
-
Drastich, A. (2004). Tomografické zobrazovací systémy. Brno: Vysoké učení technické v Brně.
-
Ferda, J., Mírka, H., Baxa, J. (2009). Multidetektorová výpočetní tomografie: technika šetření. Praha: Galén.
-
Hrazdira, I. (2011). Biofyzikální základy ultrasonografie: jak pracovat s ultrazvukovým diagnostickým přístrojem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Nölting, B. (2005). Methods in Modern Biophysics. Springer.
-
Rosina, J. a kol. (2013). Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada.
-
Votrubová, J. a kol. (2009). Klinické PET a PET/CT. Praha: Galén.
|