Lecturer(s)
|
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
|
Learning outcomes
|
The course will focus on the social, cultural and gender aspects of the history of the early modern period. Emphasis will be principally put on work with sources, the basic secondary literature on the topics will be further introduced. The students are considered to take an active part in the discussions.
Students will gain knowledge of selected topics of this period and they will be also familiar with the literature related to this course. HF
|
Prerequisites
|
There are no prerequisites for this course. HF
|
Assessment methods and criteria
|
Essay, Student performance, Written exam
Attending, activity in the course, preparation for the class (text reading), preparation of a presentation concerning secondary literature, discussion, max. 2 absences.
|
Recommended literature
|
-
Duby Georges - Perrot Michelle (eds.). (1992). A History of Women in the West: Renaissance and Enlightenment paradoxes. Cambridge (Massachusetts).
-
Lenderová Milena et al. (2006). Dějiny žen, aneb Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie. Pardubice.
-
Lenderová Milena et al. (2009). Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha.
-
Ratajová, Jana - Storchová Lucie. (2013). Děti roditi jest Božské ovotce. Gender a tělo v českojazyčné babické literatuře raného novověku. Praha.
-
Ratajová, Jana - Storchová Lucie. (2008). Nádoby mdlé, hlavy nemající? Diskurzy panenství a vdovství v české literatuře raného novověku. Praha.
-
Ratajová, Jana - Storchová Lucie. (2010). Žádná ženská člověk není. Polarizace genderů v českojazyčné literatuře druhé poloviny 18. století. Praha.
-
Ratajová, Jana - Storchová Lucie. (2009). Žena není příšera, ale nejmilejší stvoření boží. Diskurzy manželství v české literatuře raného novověku. Praha.
|