Předmět: Zdravotní tělesná výchova

« Zpět
Název předmětu Zdravotní tělesná výchova
Kód předmětu KAT/ZDTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostálová Iva, RNDr. Ph.D.
  • Křižanová Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Zdravotní tělesná výchova - formy tělesné výchovy, zdravotní skupiny, cíle a úkoly zdravotní tělesné výchovy, obsah a prostředky, zásady, organizační jednotky zdravotní tělesné výchovy, přehled jednotlivých druhů oslabení, vzdělávání a legislativa. 2. Základní diagnostika svalového aparátu - svalový systém (dělení svalů podle různých hledisek), posturální stabilizace, principy a zásady při vyšetřování. Vyšetřování svalového zkrácení, oslabení, pohybových stereotypů a hypermobility. Svalové dysbalance a kompenzační cvičení. 3. Držení těla - postura, postavení jednotlivých tělesných segmentů, metodika hodnocení držení těla, laterální a frontální pohled, Adamsův test, Mathiasův test, Jaroš-Lomíček, Klein-Thomas, siluetogramy a další metody. 4. Posturální vady - kyfotické držení těla, zvětšená bederní lordóza, plochá záda, kyfolordotické držení těla, skoliotické držení těla, chabé držení těla. 5. Dolní končetiny - hodnocení dolních končetin a klenby nožní, typologie nohy, oslabení kyčelních a kolenních kloubů, plochá noha, vady a deformity chodidla. 6. Kompenzační cvičení - uvolňovací, protahovací (klasický strečink, strečinkové techniky s prvky PNF, pasivní strečink), fyziologické aspekty, posilovací cvičení, izotonická a izometrická kontrakce, zásady při cvičení, kontraindikace, účinek vybraných druhů cvičení. 7. Vertebrogenní obtíže - akutní, chronické, příčiny, korekce, stabilizace, úlevové polohy, vyrovnávací cvičení, nevhodné pohybové činnosti, pohybový režim, ergonomické zásady (postel, židle, úprava pracovního prostoru), kompenzační pomůcky a chrániče. Semináře 1. Zápočtové požadavky, zásady bezpečnosti během výuky, organizační pokyny, přehled literatury. 2. Funkční diagnostika podpůrně pohybového systému - vyšetření svalového zkrácení vybraných svalových skupin. 3. Funkční diagnostika podpůrně pohybového systému - vyšetření svalového oslabení a pohybových stereotypů, funkční zkoušky vybraných svalových skupin. 4. Hodnocení držení těla, chůze a klenby nožní. 5. Základní cvičební polohy vyrovnávacích cvičení - lehy (leh, leh pokrčmo, leh na břiše, leh na boku), vzpory a podpory, sedy (sed, sed pokrčmo, sed zkřižný skrčmo, sed na lavičce, sed na židli), kleky (klek, klek sedmo), stoj. 6. Cvičení na uvědomění si svého těla - Feldenkraisova metoda, psychomotorická cvičení, vliv dechu, dechová cvičení. 7. Nácvik optimálního držení těla, cvičení stabilizační. 8. Uvolňovací cvičení - kroužení, komíhání, pasivní pohyby, vytřásání, úlevové polohy, cvičební pomůcky. 9. Protahovací cvičení - strečink, strečinkové techniky s prvky PNF, pasivní strečink, cvičební pomůcky. 10. Posilovací cvičení - expandery, therabandy, overbally a jiné pomůcky. 11. Posturální vady - vyrovnávací cvičení zaměřená na kyfotické držení těla, zvětšenou bederní lordózu, plochá záda a skoliotické držení. 12. Oslabení dolních končetin - kyčelní klouby, kolenní klouby, nožní klenba, cvičební pomůcky. 13. Plnění zápočtových požadavků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s problematikou zdravotní tělesné výchovy, která je určena zdravotně oslabeným jedincům. Důraz je kladen zejména na vyrovnávací cvičení a prostředky, kterými lze pozitivně ovlivnit podpůrně-pohybový systém. Teoretické znalosti o poruchách posturálních a hybných funkcí jsou doplněny vědomostmi o základní diagnostice svalového aparátu a metodice hodnocení držení těla. Kompenzační cvičení vychází z praktického osvojení základních cvičebních poloh. Cvičení je zaměřeno na korekci svalových dysbalancí a funkčních poruch pohybového aparátu a dále na udržování svalové rovnováhy a rozvoj zdatnosti. Získané teoretické a praktické znalosti studenti využijí v jednotlivých oblastech svého profesního zaměření.
Student je po absolvování předmětu na základě získaných teoretických znalosti z oblasti zdravotní tělesné výchovy schopen: 1. charakterizovat zdravotní tělesnou výchovu; 2. popsat a začlenit jednotlivé druhy oslabení; 3. specifikovat různě zaměřené vyrovnávací prostředky; 4. vyšetřit svalové zkrácení a oslabení vybraných svalových skupin; 5. posoudit držení těla jedince ve vztahu k jednotlivým poruchám podpůrně pohybového aparátu; 6. specifikovat rozdílné přístupy při strečinku; 7. objasnit techniky zvyšování tělesné zdatnosti; 8. aplikovat zásady správného protahování a posilování do konkrétních cvičebních tvarů.
Předpoklady
Základní znalosti z anatomie, fyziologie člověka a základní gymnastiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

80% docházka, písemný test.
Doporučená literatura
  • Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut.
  • Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
  • Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
  • Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
  • Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., Zatloukal, P., Loutocký, T., & Michalíková, Z. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
  • Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  • Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada.
  • Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar.
  • Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Nelson, A. G., Kokkonen, J., McAlexander, J. M., Stackeová, D., Dobrý, L., & Krištofič, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing.
  • Noordeen, Hilali. (2009). Interactive spine. London : Primal Pictures.
  • Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia.
  • Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
  • Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
  • Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
  • Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -