Lecturer(s)
|
-
Harvánek Kamil, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Syntaktická struktura medicínských termínů; I.-V. deklinace, podstatná jména, přídavná jména; latinská a řecká terminologie; předložky, číslovky; systém sloves; latinské a řecké předpony a přípony; latinská složená slova; řecká složená slova.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Methods of Written Work
|
Learning outcomes
|
Students will master Latin medical terminology used in professional practice; they will acquire the basics of Latin morphology; they will learn basic word building principles; and they will be able to derive and understand composed expressions.
Students will be able to understand Latin terminology used in their professional practice; Knowledge of Latin terminology will become basis for terminology used in other languages.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Oral exam, Written exam, Student performance, Analysis of linguistic, Didactic Test
Seminar attendance; successful completion of final test.
|
Recommended literature
|
-
Kábrt, Jan. (2015). Lexicon medicum. Praha: Galén.
-
Marečková, E., Reichová, H. (2017). Úvod do lékařské terminologie: základy latiny s přihlédnutím k řečtině. Brno: Masarykova univerzita.
-
Plašilová, Jiřina. (2022). Základy latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Svobodová, Dana. (2010). Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro bakalářské obory Lékařské fakulty MU. Brno.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro studijní obory fyzioterapie a všeobecná sestra. Brno.
-
Vokurka, Martin. (2015). Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf.
|