Název předmětu | Jak hodnotit výsledky krevního srážení v klinické praxi? |
---|---|
Kód předmětu | HEO/VC072 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Stanovení diagnózy poruchy hemostázy je založeno na správném posouzení anamnézy, klinického stavu a zhodnocení výsledků laboratorních vyšetření. Poruchy hemostázy zahrnují jak primární stavy tak řadu sekundárních stavů způsobených komorbiditou, léčbou nebo přítomností akutního stavu. Indikace vyšetření hemostatických parametrů a jejich správné hodnocení je předpokladem úspěšné diferenciální diagnostiky v mnoha medicínských oborech. Problematika zahrnuje jak stavy s rizikem krvácení tak situace s rizikem tromboembolických komplikací. Cílem výuky je názorně a na kazuistikách z klinické praxe ukázat možnosti vyšetření a nejčastější patologické nálezy při hemokoagulačním vyšetření, stejně jako preventivní a léčebné modality. Absolvování předmětu doporučujeme zájemcům o interní obory, chirurgické obory i praktické lékařství.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Seznámit studenty se základy racionální indikace hemokoagulačních vyšetření a interpretací výsledků se zaměřením na jejich klinický význam. Výuka je zaměřena na klinicky významné problémy diagnostiky trombofilních a krvácivých stavů a na problematiku diferenciální diagnostiky abnormálních nálezů. Diskutované téma představuje multidisciplinární problém, pokrývá interní i chirurgické obory včetně porodnictví a gynekologie, neurologii i stomatologii. Problematika je demostrována na kazuistických případech.
Základní orientace v možnostech využití hemokoagulačních metod v diagnostice a v diferenciální diagnostice krvácivých a trombofilních stavů primární i sekundární etiologie. Získání dovedností v posuzování klinického významu abnormálních hemokoagulačních nálezů v běžné klinické praxi. |
Předpoklady |
Ukončený 3. ročník Všeobecného lékařství nebo Zubního lékařství.
FYZ/ZUB12 a zároveň PFY/VCB12 ----- nebo ----- PFY/ZUA22 a zároveň CH0/VCA11 ----- nebo ----- IN1/ZUA12 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Přítomnost na všech seminářích, kolokvium, znalostní test. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |