Vyučující
|
-
Faber Edgar, prof. MUDr. CSc.
-
Urbanová Renata, MUDr. Ph.D.
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
-
Kirchnerová Martina, MUDr. Ph.D.
-
Tvrdoň Stanislav, Bc. MBA
-
Fritscherová Šárka, MUDr. Ph.D.
-
Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
-
Vrublová Martina, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Náplň výuky tvoří semináře, ze kterých si student odnese dovednost sdělit nepříznivou zprávu podle protokolu SPIKES, tj. citlivě a s ohledem na nemocného, student bude umět reagovat a ošetřit emoce nemocného i rodiny. Nácvik bude probíhat interaktivní formou (hraní hry), kdy si vyzkouší sdělení zprávy, ale i roli nemocného. Praktická cvičení u lůžek budou probíhat na Hemato-onkologické klinice Fakultní nemocnice, Oddělení následné intenzivní péče Vojenské nemocnice, v Hospici na Sv. Kopečku a v Mobilním hospici Strom života. Vyučujícími budou lékaři, paliatři z nemocnic i hospiců, kaplan a sociální pracovník.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je naučit studenty poznávat paliativní potřeby u onkologicky i neonkologicky nemocných, naučil je komunikovat přechod z kurativní na paliativní léčbu a seznámit je s právním a etickým základem paliativní péče. Studenti se naučí mírnit příznaky nemoci i obavy nemocných ke konci života. Bude studentům představem koncept týmové práce, tj. spolupráce ošetřujícího lékaře, paliatra, sociální sestry, kaplana, psychologa a rodiny nemocného. Cílem předmětu bude naučit studenty poznávat preference a přání nemocných. Student se seznámí s mobilní hospicovou péči se všemi jejími možnostmi.
Student bude připraven se postarat o nevyléčitelně nemocného. Bude umět vnímat potřeby nemocných, umět naslouchat, bude schopen komunikovat prognózu nemocí. Student se připraví na vlastní reakce na náročné situace a bude schopen a ochoten se učit od ostatních členů týmu.
|
Předpoklady
|
Dobré teoretické a praktické znalosti a dovednosti klinické propedeutiky.
CH0/VCA11 a zároveň FAR/VCA13
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Účast na seminářích a praktické výuce 80 %, zpracování eseje a kazuistiky
|
Doporučená literatura
|
-
Aberger, K., Wang, D. (2023). Paliativní medicína pro nemocniční lékaře. Kazuistiky z každodenní praxe. Praha: Cesta domů.
-
Gřiva, M. (2018). Paliativní péče v kardiologii: racionální přístup u pracientů v pokročilé fázi kardiologických onemocnění. Praha: Triton.
-
Kabelka, L. (2017). Geriatrická paliativní péče. Praha: Mladá fronta.
-
Kalvach, Z. (2019). Manuál paliativní péče o umírající pacienty: pomoc při rozhodování v paliativní nejistotě.. Praha: Cesta domů.
-
Sochor, M., Závadová, I., Sláma, O. (2019). Paliativní péče v onkologii. Praha: Mladá fronta.
-
Szonowská, B. (2019). Paliativa v nefrologii: podpůrná a paliativní péče u pacientů s onemocněním ledvin.. Praha: Maxdorf.
-
Volandes, A.E. (2015). Umění rozhovoru o konci života. Praha: Cesta domů.
|