Vyučující
|
-
Weber Lukáš, Mgr.
-
Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V úvodní přednášce je kladen důraz na pochopení základních pojmů nutných pro další studium (např. apomorfie, monofyletický taxon, homologie, analogie, atd.). Je zde také popsán historický vývoj taxonomie jako vědní disciplíny, kladogeneze (vč. popisu kladogramu), historický vývoj chordat i hypotézy jejich fylogeneze. Popsána je první skupina Hemichordata vč. uvedení zástupců. Ve druhé přednášce jsou probírány podkmeny Tunicata a Cephalochordata. Dále jsou popsány základní anatomické znaky obratlovců, probírán je také začátek z fyziologie strunatců. Ve třetí přednášce je nadále probírána fyziologie strunatců, popsán je infrakmen Cyclostomata se skupinami Myxini a Petromyzontida. Ve čtvrté přednášce jsou probírány skupiny: Conodonta, Ostracodermi, Chondrichthyes a úvod do skupiny Actinopterygii. Při páté přednášce jsou charakterizovány vybrané skupiny Actinopterygii a Sarcopterygii. V šesté přednášce jsou probírány skupiny Tetrapoda, Lissamphibia s podskupinami Batrachia a Caudata. V sedmé přednášce je charakterizována skupina Amniota a dále probírána skupina Reptilia s podskupinami Amphisbaenia, Sauria, Serpentes, Testudines, Crocodylia a Rhynchocephalia. V osmé přednášce je kladen důraz na fylogenezi, evoluci, anatomii a fyziologii skupiny Aves, a také je probírána skupina Palaeognathae. V deváté a desáté přednášce je probírána skupina Neognathae s podskupinami Galloanseres a Neoaves. Během jedenácté a dvanácté přednášky je probírána třída Mammalia se skupinami Monotremata a Theria. Třináctá přednáška se zaobírá problematikou významu a ochrany zvířat. Cvičení probíhá formou exkurzí do zoologických zahrad. Součástí cvičení je prezentace vybrané skupiny obratlovců ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Systém strunatců je seznámit studenty se systémem živočišné říše s důrazem na světovou faunu. V rámci výuky budou studentům vysvětleny základní principy fylogeneze a taxonomie, a to včetně historického vývoje i metod taxonomického členění. Studenti se seznámí s podrobnou charakteristikou jednotlivých tříd, demonstrovány budou apomorfní, plesiomorfní i anatomicko-fyziologické znaky. U vybraných zástupců jednotlivých taxonů bude představena jejich biologie a ekologie. Součástí výuky bude také vysvětlení významu a způsobů ochrany obratlovců na příkladech jednolitých skupin nebo druhů.
Pochopení problému -seznámit se s diverzitou živočichů -pochopit pravidla fylogeneze -znát nomenklatorická pravidla -umět poznat a zařadit organismy do zoologického systému
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou udělení zápočtu je 80% účast (aktivní) na cvičeních a prezentace vybrané skupiny obratlovců ČR. Při zkoušce budou písemnou i ústní formou ověřovány získané znalosti z přednášek i cvičení. Součástí zkoušky je poznávací část.
|
Doporučená literatura
|
-
ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. (2004). Jak se dělá evoluce.. Paseka, Praha.
-
ZRZAVÝ, J. 2006. Fylogeneze živočišné říše. Scientia, Praha, 255 pp..
|