Předmět: Konzervační botanika

« Zpět
Název předmětu Konzervační botanika
Kód předmětu BOT/KBOT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trávníček Bohumil, doc. RNDr. Ph.D.
  • Kitner Miloslav, RNDr. Ph.D.
  • Smýkal Petr, prof. Ing. Ph.D.
  • Dančák Martin, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vaculná Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení základních pojmů v ochraně genofondu planých rostlin, doporučená literarura. Hlavní faktory ohrožující flóru a vegetaci v ČR. Ochrana fytogenofondu z hlediska taxonomického. Ochrana fytogenofondu z hlediska fytogeografického. Zásady výběru druhů pro červené seznamy a pro ochranu. Červené knihy a červené seznamy. Vyhynulé, nezvěstné a ohrožené druhy flóry ČR. Ochrana fytogenofondu mechorostů. Ochrana fytogenofondu lišejníků. Ohrožená rostlinná společenstva ČR. Genetická diverzita zemědělských plodin, genetická centra, genové zdroje, odrůdy, planě rostoucí druhy, druhy příbuzně zemědělským plodinám, genový pool, šlechtění a genové manipulace. Zelená revoluce, následky genetické uniformity, příklady využití planých druhů a krajových odrůd při introgresi genů rezistence. Záchranné programy kriticky ohrožených rostlin. Úvod do konzervační genetiky rostlin. Genetické aspekty domestikace rostlin, rychlost domestikace, domestikace a výběr, domestikační geny. Kolekce in-situ, ex.situ, typy kolekcí genových zdrojů, databáze, pasportní a popisná data, dokumentace, organizace a vybavení genetických bank, technologie regenerace a uložení položek. Sběrové expedice, kolekce botanických zahrad. Klasifikátory pro genetické zdroje kulturních rostlin - definice, význam, využití. Přehled významných národních a mezinárodních institucí zabývající se prací s genovými zdroji.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá teoretickými aspekty ochrany fytogenofondu planých i kulturních druhů rostlin (včetně mechorostů a lišejníků) a ochranou a ohrožením vegetace ČR.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Vysvětlit základní pojmy v ochraně genofondu planých rostlin. - Popsat teoretické aspekty ochrany fytogenofondu planých i kulturních druhů cévnatých rostlin, mechorostů, lišejníků a základních vegetačních typů ČR - Popsat domestikaci zemědělských plodin.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

písemný test - znalosti v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • Čeřovský, J. et al. eds. (1999). Červená kniha ohrožených a vzácných druhů rostlin a živočichů ČR a SR. Vol. 5. Vyšší rostliny.. Bratislava .
  • Ennos R. A., French G. C. & Hollingsworth P. M. (2005). Conserving taxonomic complexity. Trends Ecol. Evol. 20: 164-168.
  • Fáberová I. (2002). Historie a současný stav práce s genofondy v ČR. Sborník referátů ze semináře konaného 11.11. 2001 ve VÚRV, pracoviště Olomouc.
  • Gilbert, O. L. Anderson, P. (1998). Habitat creation and repair. Oxford Univ. Press.
  • Grulich V. & Chobot K. (2017). Červený seznam ohrožených druhů České republiky. Cévnaté rostliny..
  • Grulich V. & Chobot K. (2017). Červený seznam ohrožených druhů České republiky. Cévnaté rostliny..
  • Grulich V. Red List of vascular plants of the Czech Republic: 3rd edition.. Preslia 84: 631-645.
  • Háková A., Klaudisová A. & Sádlo J. (eds). (2004). Zásady péče o nelesní biotopy v rámci soustavy Natura 2000. Planeta XII, 3/2004 - druhá část, Ministerstvo životního prostředí, Praha.
  • Chloupek O. (2000). Genetická diversita, šlechtění a semenářství. 2. vydání, Academia, Praha.
  • Chytrý M., Kučera T. & Kočí M. (eds). (2001). Katalog biotopů České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.
  • Primack R. B , Kindlmann P. & Jersáková J. (2001). Biologické principy ochrany přírody. Portál, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fytopatologie (2019) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní