Vyučující
|
-
Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
-
Křístková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Interakce mezi rostlinami (fyziologické, ekologické aspekty); Kompetice a koakce vyšších rostlin (alelopatie, kompetice, koakce kontaktní synergická a antagonistická, nekontaktní); Plevele a jejich interakce s rostlinami pěstovanými (biologie, ekologie); Zaplevelující rostliny a příčiny jejich vzniku, charakteristika plevelů a plevelných společenstev, význam plevelů; Vegetativní rozmnožování plevelů, vegetativní diaspory vývoj, přežívání a šíření v prostředí; Generativní rozmnožování plevelů, generativní diaspory vývoj, přežívání, šíření, dormance, klíčení; Invazivní plevele, expanzivní plevele (biologické, ekologické aspekty); Metody prevence šíření a regulace plevelů, rezistence plevelů k herbicidům; Klasifikace plevelů; Nejvýznamnější druhy plevelů v České republice; Plevele využitelné ve šlechtění pěstovaných rostlin; Planě rostoucí a plevelné rostlinné druhy vhodné ke konzumaci (minoritní obiloviny, minoritní zeleniny), energetické plodiny; Legislativa Cvičení je zaměřeno na poznávání (určování) konkrétních druhů plevelů s vysvětlením charakteristických identifikačních (morfologických) znaků a na terénní pozorování vzájemných vztahů mezi rostlinami a jejich interpretaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat základní znalosti o rostlinách pěstovaných, planě rostoucích a plevelných, jejich významu a o jejich vzájemných interakcích.
Po absolvování kursu budou studenti umět: Vysvětlit vztahy mezi rostlinami pěstovanými, planě rostoucími a plevelnými; Vysvětlit význam polních plevelů a způsob jejich regulace; Určit nejvýznamnější polní plevele rostoucí v České republice; Vysvětlit význam a principy rostlinných interakcí.
|
Předpoklady
|
Základní znalost rostlinné taxonomie a systematiky, morfologie, fyziologie, ekologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Znalosti z přednášek a ze cvičení, 100% účast na cvičeních. Správné určení (český i vědecký název) vybraných druhů plevelů (živé nebo herbarizované rostliny).
|
Doporučená literatura
|
-
Bradford K., Nonogaki H. (2009). Seed development, dormancy and germination. Annual Plant Reviews, vol. 27. Blackwell Publishing, Ltd.
-
Briggs D., Walters S.M. (2001). Proměnlivost a evoluce rostlin. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Cousens R., Dytham C., Law R. (2008). Dispersal in plants. Population Perspective. Oxford University Press.
-
Jehlík, V. (ed.). (1998). Cizí expanzivní plevele České republiky. Academia, Praha.
-
Kazda J., Mikulka J., Prokinová E. (2010). Encyklopedie ochrany rostlin. Profi Press, Praha.
-
Kott L., Moravec J. (1989). Pěstování a použití méně známých zelenin. SZN Praha.
-
Larcher W. (1988). Fyziologická ekologie rostlin. Academia, Praha.
-
Laštůvka Z. (1986). Koakce a kompetice vyšších rostlin. Academia Praha.
-
Mikulka J. a kol. (1999). Plevelné rostliny polí, luk a zahrad. Vydáno redakcí časopisu Farmář ? Zemědělské listy.
-
Pavela R. (2011). Botanické pesticidy. Kurent, České Budějovice.
-
Primack R. B., Kindlmann P., Jersáková J. (2001). Biologické principy ochrany přírody. Portál, Praha.
-
Raven P. H., Berg L .R., Johnson G. B. (1993). Environment. Saunders College Publishing, USA.
-
Ziska L. H., Dukes J. S. (2011). Weed biology and climate change. Blackwell Publishing Ltd.
|