Předmět: Komplexní analýza komunikačního procesu a textu

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Komplexní analýza komunikačního procesu a textu
Kód předmětu KZU/KAM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruhy témat LS 2014 1. Struktruální/sémiotická tradice zkoumání komunikace; - přehled základních směrů v sémiotice a strukturalismu; - analýza ideologie (R. Barthes) - sémiotická analýza (D. Chandler) 2. Rétorická tradice komunikace I - Aristotelská tradice rétoriky 3. Rétorická tradice komunikace II (současné rétorické přístupy); - Současná rétorika: rétorická analýza masmédií (K. Burke) 4. Fenomenologická tradice - Základní pojmy a konceptualizace: interpretace vs. porozumění; - E. Husserl, M. Heidegger, M. Gadamer. 5. Kybernetická tradice - kybernetická tradice v interpersonální komunikaci vs. v komunikaci - (masmediální); historický exkurz; - interakční přístup P. Watzlawick; N. Luhmann; Teorie kognitivní disonance; 6. Sociálně psychologická tradice I - Carl Hovland. - Teorie interpersonální komunikace (teorie sociálního průniku, teorie redukce nejistoty); 7. Sociálně psychologická tradice II - behaviorální, kognitivní a biologická větev sociálně psychologické tradice; 8. Sociokulturní tradice I - symbolický interakcionismus (Blumer, Mead); sociální konstruktivismus; - pojmy: interpretace, jednání, interakce, vědění, význam a jazyk; 9. Sociokulturní tradice II - sociální konstruktivismus; etnometodologie (Goffman + Garfinkel), konverzační analýza; teorie řečových aktů. 10. Tradice kritické teorie I - Frankfurtská škola a její dědicové, kulturní průmysl: Adorno, Horkheimer, - Benjamin, Marcuse, Habermas; Althusser, Lukács. 11. Tradice kritické teorie II - současné přístupy (performativní a konstruktivní identita; kriticky diskurzivní přístupy ke komunikaci).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty se základy vědecké práce, tj. seznámit je se základními postupy a pravidly generování a ověřování vědeckých poznatků a připravit je tím tak na zpracování vlastního projektu vztahujícího se ke komplexní analýze textu a komunikačního procesu. Během semestru budou posluchači také vedeni k systematickému vyhledávání a zpracování pramenů a informačních zdrojů. Vybrané přístupy si studenti vyzkouší při formulaci vlastního výzkumného projektu.
Student si osvojí základní pojmový aparát pro analýzu komunikačního procesu. Student dokáže analýzovat proces komunikace optikou základních teoretických přístupů ke komunikaci.
Předpoklady
nespecifikováno
KZU/KOS1N
----- nebo -----
KZU/KO1NB
----- nebo -----
KZU/MTKSM

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

POŽADAVKY K UKONČENÍ KURZU I. ZÁPOČET - vlastní výběr jedné z výzkumných tradic komunikace; - prezentace + handout; Struktura handoutu (rozsah 4 normostrany + seznam literatury) i. obecný úvod o tradici (podle GRIFFINa, CRAIGA a LITTLEJOHNa) ii. základní teze a představitelé; iii. pojmy používané pro popis komunikačního procesu; iv. příklady výzkumných témat; v. námitky proti danému přístupu; II. kolokvium 1. písemné vypracování seminární práce (požadavky níže) a její včasné odevzdání nejpozději týden před plánovaným ukončením kurzu (vyučující si vyhrazuje právo 5 pracovních dnů na posouzení kvality závěrečné seminární práce dle níže uvedených požadavků). 2. "Odevzdaná seminární práce bude posouzena a na základě hodnocení za ni bude buď uděleno kolokvium (zadáno "uspěl" ve STAGu) nebo bude vrácena k přepracování (zadáno "neuspěl" ve STAGu). UPŘESNĚNÍ POŽADAVKŮ NA FINÁLNÍ ZÁVĚREČNOU PRÁCI - Vypracování seminární práce v rozsahu 6 normostran Struktura práce: - Vymezení cíle práce (tj. představení vybrané tradice zkoumání komunikace) - Vymezení teoretického rámce (východisko dle CRAIGA a LITTLEJOHNA oba texty jsou k dispozici ve výukovém portálu KŽ moodle.upmedia.cz).; tj. popis vybrané tradice, konceptualizace komunikace, základní koncepty a teorie - Zdůvodnění toho, jaké teorie/koncepce patří do této tradice patří; tj, cílem je na metapoli komunikační teorie zdůvodnit vybrané teorie primárně "patřící" do jiných disciplín. - Závěr: shrnutí přístupu jednotlivých tradic; relevantní pojmy pro konceptualizaci komunikace v daném paradigmatu; - Správně vedený poznámkový aparát (odborný text musí obsahovat i poznámky pod čarou, odkazy na odbornou literaturu). - Seznam literatury: min. 5 odborných publikací, tj. monografie, vědecké studie, články ve sbornících.
Doporučená literatura
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • Craig, Robert, T. (1999). Communication Theory as a Field.. Communication Theory (Blackwell Publishing Ltd.): 9 (2): 119?161.
  • Creswell, J. W. Research design. Qualitative, Quantitative, and mixed methods approaches. London 2003.
  • Dijk, T. v. Handbook of discourse analysis. London 1985.
  • Donsbach, Wolfgang. (2008). The International Encyclopedia of Communication. Blackwell Publishing.
  • Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha.
  • Griffin, M. (2008). First Look at Communication Theory. New York.
  • Hendel, J. Kvalitativní výzkum. Praha 2006.
  • Kořenský, J. ? Hoffmannová, J. ? Jaklová, A. ? Müllerová, O. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice 1999.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • LITTLEJOHN, S. ? FOSS, K. (2008). Theories of Human Communication. Thomson and Wadsworth.
  • Mikos, L. ? Wegener, C. (eds.) . (2005). Qualitative Medienforschung: Ein Handbuch. . Konstanz, UVK.
  • Petrusek, M. 1993. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha Karolinum..
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Silverman, D. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research.
  • Silverman, D. (2005). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London.
  • Silverman, D. (2005). Jako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. . Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr