Název předmětu | Komplexní analýza komunikačního procesu a textu |
---|---|
Kód předmětu | KZU/KAM |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Okruhy témat LS 2014 1. Struktruální/sémiotická tradice zkoumání komunikace; - přehled základních směrů v sémiotice a strukturalismu; - analýza ideologie (R. Barthes) - sémiotická analýza (D. Chandler) 2. Rétorická tradice komunikace I - Aristotelská tradice rétoriky 3. Rétorická tradice komunikace II (současné rétorické přístupy); - Současná rétorika: rétorická analýza masmédií (K. Burke) 4. Fenomenologická tradice - Základní pojmy a konceptualizace: interpretace vs. porozumění; - E. Husserl, M. Heidegger, M. Gadamer. 5. Kybernetická tradice - kybernetická tradice v interpersonální komunikaci vs. v komunikaci - (masmediální); historický exkurz; - interakční přístup P. Watzlawick; N. Luhmann; Teorie kognitivní disonance; 6. Sociálně psychologická tradice I - Carl Hovland. - Teorie interpersonální komunikace (teorie sociálního průniku, teorie redukce nejistoty); 7. Sociálně psychologická tradice II - behaviorální, kognitivní a biologická větev sociálně psychologické tradice; 8. Sociokulturní tradice I - symbolický interakcionismus (Blumer, Mead); sociální konstruktivismus; - pojmy: interpretace, jednání, interakce, vědění, význam a jazyk; 9. Sociokulturní tradice II - sociální konstruktivismus; etnometodologie (Goffman + Garfinkel), konverzační analýza; teorie řečových aktů. 10. Tradice kritické teorie I - Frankfurtská škola a její dědicové, kulturní průmysl: Adorno, Horkheimer, - Benjamin, Marcuse, Habermas; Althusser, Lukács. 11. Tradice kritické teorie II - současné přístupy (performativní a konstruktivní identita; kriticky diskurzivní přístupy ke komunikaci).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem je seznámit studenty se základy vědecké práce, tj. seznámit je se základními postupy a pravidly generování a ověřování vědeckých poznatků a připravit je tím tak na zpracování vlastního projektu vztahujícího se ke komplexní analýze textu a komunikačního procesu. Během semestru budou posluchači také vedeni k systematickému vyhledávání a zpracování pramenů a informačních zdrojů. Vybrané přístupy si studenti vyzkouší při formulaci vlastního výzkumného projektu.
Student si osvojí základní pojmový aparát pro analýzu komunikačního procesu. Student dokáže analýzovat proces komunikace optikou základních teoretických přístupů ke komunikaci. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KZU/KOS1N ----- nebo ----- KZU/KO1NB ----- nebo ----- KZU/MTKSM |
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
POŽADAVKY K UKONČENÍ KURZU I. ZÁPOČET - vlastní výběr jedné z výzkumných tradic komunikace; - prezentace + handout; Struktura handoutu (rozsah 4 normostrany + seznam literatury) i. obecný úvod o tradici (podle GRIFFINa, CRAIGA a LITTLEJOHNa) ii. základní teze a představitelé; iii. pojmy používané pro popis komunikačního procesu; iv. příklady výzkumných témat; v. námitky proti danému přístupu; II. kolokvium 1. písemné vypracování seminární práce (požadavky níže) a její včasné odevzdání nejpozději týden před plánovaným ukončením kurzu (vyučující si vyhrazuje právo 5 pracovních dnů na posouzení kvality závěrečné seminární práce dle níže uvedených požadavků). 2. "Odevzdaná seminární práce bude posouzena a na základě hodnocení za ni bude buď uděleno kolokvium (zadáno "uspěl" ve STAGu) nebo bude vrácena k přepracování (zadáno "neuspěl" ve STAGu). UPŘESNĚNÍ POŽADAVKŮ NA FINÁLNÍ ZÁVĚREČNOU PRÁCI - Vypracování seminární práce v rozsahu 6 normostran Struktura práce: - Vymezení cíle práce (tj. představení vybrané tradice zkoumání komunikace) - Vymezení teoretického rámce (východisko dle CRAIGA a LITTLEJOHNA oba texty jsou k dispozici ve výukovém portálu KŽ moodle.upmedia.cz).; tj. popis vybrané tradice, konceptualizace komunikace, základní koncepty a teorie - Zdůvodnění toho, jaké teorie/koncepce patří do této tradice patří; tj, cílem je na metapoli komunikační teorie zdůvodnit vybrané teorie primárně "patřící" do jiných disciplín. - Závěr: shrnutí přístupu jednotlivých tradic; relevantní pojmy pro konceptualizaci komunikace v daném paradigmatu; - Správně vedený poznámkový aparát (odborný text musí obsahovat i poznámky pod čarou, odkazy na odbornou literaturu). - Seznam literatury: min. 5 odborných publikací, tj. monografie, vědecké studie, články ve sbornících. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|