Název předmětu | Fyziologie a etologie živočichů |
---|---|
Kód předmětu | ZOO/FEP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Látková fyziologie: proteiny, lipidy, sacharidy - zastoupení a funkce v organismu (cv. glykemická křivka, regulace glykémie) . Dynamika membrán: transportní mechanismy, buněčné receptory, formy mezibuněčná komunikace . Obecná neurofyziologie: centrální NS, periferní NS, klidový a akční potenciál, synapse, neurotransmitery a signální látky, principy účinku drog na NS (cv. reflexy) . Smyslová fyziologie: srovnávací fyziologie- zrak, sluch, hmat, chuť a čich; smyslové receptory, princip přenosu signálu. (cv. zrak: perimetrie, důkaz tyčinek a čípků v sítnici, důkaz slepé skrvny, Purkyňovy obrázky, zraková ostrost, barevné vnímání, zrakové klamy, zrakové vady, distribuce chuťových a kožních receptorů aj.). . Obecná endokrinologie: obecné principy syntézy, transportu a účinku hormonů na základě jejich chemické struktury (cv. virtuální laboratoř) . Obecná imunologie: tkáňové, buněčné a molekulární složky imunitního systému, obecné vlastnosti nespecifické a specifické imunity; alergie, autoimunitní onemocnění. . Principy svalové kontrakce: molekulární podstata kontrakce kosterní, hladké a srdeční svaloviny . Fyziologie tělních tekutin: hemolymfa, krev, lymfa, tkáňový mok, funkce tělních tekutin, krvinky, hemopoéza, koagulace, antigenní systémy krve; (cv. počítání krvinek skotu, ovce, koně, hlodavců-zobecnění metody, osmotická rezistence erytrocytů, stanovení hladiny cholesterolu, stanovení O2 a CO v krvi); . Fyziologie oběhového systému:otevřený a uzavřený oběhový systém, cévy, srdce, převodní sytém, regulace srdeční činnosti (cv. demonstrace srdce, chlopní, krevní tlak, řízení KO, kapilaroskopie žáby, EKG, AED); . Respirace: typy dýchacích soustav, princip přenosu kyslíku, krevní barviva, mechanika a regulace dýchání (cv. plicní objemy, VK, NHVK, vodní a digitální spirometrie, apnoe, demonstrace dýchání bezobratlých a ptáků); . Trávení: typy trávicích soustav, extracelulární a intracelulární trávení, trávicí enzymy, štěpení a vstřebávání živin (cv. polykání, měření BMI, resorpce, demonstrace žaludků přežvýkavců a všežravců); . Metabolismus: anabolismus, katabolismus, bazální metabolismus, principy přeměny látek a energií v organismu (cv. virtuální laboratoř) . Fyziologie vylučování: typy vylučovacích soustav, srovnávací fyziologie vylučování suchozemských a vodních (sladkovodní, mořské) živočichů, demonstrace ledvin, glomerulární filtrace. (cv. vodní zřeďovací pokus, chemické složení moči) . Reprodukční fyziologie: srovnávací fyziologie samčích a samičích reprodukčních orgánů, formy rozmnožování, vnější a vnitřní oplození, ontogenetický vývoj jedince, hormonální regulace (cv. virtuální laboratoř) . Teplota, její vliv a udržování: výměna tepla, adaptace na kolísající teplotu prostředí, adaptace na chlad, adaptace proti přehřátí, fyzikální termoregulace, chemická termoregulace, centrální termoregulace, hibernace . Problém velikosti a proporcí těla . Biorytmy: biorytmy jako vývojová adaptace, externí vlivy, jejich periodicita a vliv na organizmus, slabé a jemné synchronizátory, vztah biorytmů k prostředí, vývojové biorytmy, molekulární podstata chodu vnitřních hodin a lokalizace oscilátoru
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na živočišnou fyziologii ve vzájemných souvislostech, a to jak po stránce teoretické (přednášky, semináře), tak praktické (cvičení, virtuální laboratoře). Z hlediska obsahu je pozornost zaměřena na srovnávací fyziologii jednotlivých orgánových soustav živočichů (bezobratlí, obratlovci vč. člověka). Studenti jsou seznámeni s funkcí základních řídících a homeostatických systémů (nervová, endokrinní a imunitní soustava), Dále jsou prezentovány soustavy kardiovaskulární a respirační, soustavy zajišťující látkové a energetické zásobení těla, vylučování a termoregulaci. V neposlední řadě je pozornost věnována fyziologii pohybu a zátěže, reprodukci a ontogenetickému vývoji. Z hlediska metodického je kladen důraz na to, aby si studenti uvědomili vzájemnou provázanost jednotlivých fyziologických procesů a také pochopili širší vývojové souvislostí napříč živočišnými skupinami. S ohledem na nejnovější vědecké poznatky jsou obecné fyziologické principy prezentovány na buněčné a molekulární úrovni s odkazy na významné fyziologicko-lékařské objevy a Nobelovy ceny. V návaznosti na základní fyziologii jsou stručně prezentována také aktuální patofyziologická témata. Přednášky a semináře probíhají interaktivním způsobem, s maximálním využitím multimediální techniky vč. názorných animací, umožňujících studentům snadněji pochopit složité vzájemně provázané fyziologické procesy. V praktických cvičeních jsou představeny moderní metody fyziologické práce a nejnovější přístrojové vybavení, které si studenti mohou v rámci vybraných experimentů sami prakticky vyzkoušet.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Popsat metody fyziologické práce. - Charakterizovat základní chemické složky živočišného organismu. - Popsat stavbu a funkce buňky a organel. - Charakterizovat obecné fyziologické principy. - Charakterizovat funkce jednotlivých orgánových soustav. - Srovnat základní vývojové typy orgánových soustav napříč systémem živočichů. - Charakterizovat chování. |
Předpoklady |
nespecifikováno
ZOO/OZP |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Absolvování cvičení, vypracování protokolů, splnění bodového limitu zápočtového a zkouškového testu Hodnocení zápočtu: Písemný zápočtový test, dobrovolné seminární práce, úspěšné řešení dílčích úkolů během cvičení Hodnocení zkoušky: Písemná zkouška, popř. ústní dozkoušení. Podmínkou absolvování je zisk 30 a více bodů v písemném zkouškovém testu (z maximálních 50 možných bodů). Bodový kredit lze navýšit o body získané za dobrovolné seminární práce a vyřešené dílčí úkoly během přednášek. Klasifikační stupnice: A: 47 a více bodů B: 44 - 46 bodů C: 40 - 42 bodů D: 35 - 39 bodů E: 30 - 34 bodů F: 29 a méně (nutno zkoušku opakovat) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |