Předmět: Odborná praxe II. A

« Zpět
Název předmětu Odborná praxe II. A
Kód předmětu ZIP/ZZA27
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 12
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Danosová Marinella, Mgr. DiS.
  • Sedláková Gabriela, Mgr.
  • Pěrůžková Radana, Mgr.
  • Škroch Josef, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem odborné praxe je praktická výuka zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy k ošetřování nemocných na odděleních standardní péče, jednotkách intenzivní péče a na zdravotnické záchranné službě. Student zná předpisy BOZP ve všech oblastech ošetřovatelské péče, chápe povinnost respektování principu mlčenlivosti, sbírá, zpracovává a předává informace o pacientech/klientech, zpracovává ošetřovatelskou anamnézu, samostatně pracuje s dokumentací pacienta a využívá ji při monitorování jeho potřeb. Sestavuje a postupně realizuje ošetřovatelský plán v přirozených podmínkách, průběžně hodnotí realizované ošetřovatelské činnosti, respektuje zvláštnosti ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií, přiměřeně komunikuje s pacientem a příbuznými, s ostatními členy ošetřovatelského týmu. Správně formuluje a předává informace členům zdravotnického týmu, zvládá organizaci práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS, prakticky aplikuje své teoretické preklinické znalosti a dovednosti při práci u záchranné služby, zná způsob přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby, je obeznámen s organizací a způsobem práce na dispečinku ZZS, s komunikací s volajícími, s algoritmy činnosti a součinností s dalšími tísňovými službami, zná vybavení a obsluhu zařízení sanitního vozu, zapojuje se do práce v týmu osádky vozidla záchranné služby, je aktivním členem týmů na jednotkách intenzivní péče a na anesteziologicko - resuscitačních odděleních, zvládá obsluhu zdravotnické techniky potřebnou k monitorování stavu pacienta/klienta. Zná postup při příjmu rodičky na porodní sál, přípravě k porodu, psychoterapeutický přístup, komunikaci s rodičkou a příbuznými, způsob vedení spontánního porodu, ošetření novorozence, resuscitaci novorozence, zajištěný transport novorozenců, je schopen orientačního hodnocení stavu novorozence, hlavních rizik, základních ošetřovatelských postupů, zajištění transportu novorozence.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem odborné praxe je seznámení se s chodem jednotlivých typů zdravotnických zařízení a postupná adaptace na prostředí zdravotnických zařízení a záchranné služby.
Po ukončení odborné praxe IIA budou studenti: - zvládat výkony a pracovní stereotypy/algoritmy k poskytování ošetřovatelské péče dle standardů na odděleních JIP, ARO - provést ošetřovatelské posouzení klinického stavu pacienta v následujících oblastech - výživa, hydratace, vylučování, aktivita, pohoda, dýchání, stav kůže, invazivní vstupy, vnímání, vztahy - sestavit a postupně realizovat ošetřovatelský plán v přirozených podmínkách - průběžně hodnotit realizované ošetřovatelské činnosti - provádět veškerou ošetřovatelskou péči z podnětu mentorky nebo pověřeného zdravotnického pracovníka - realizovat ošetřovatelské intervence a výkony základní ošetřovatelské péče a některé výkony specializované péče v obvyklých situacích dle standardů péče u pacientek na porodnicko-gynekologických odděleních - aplikovat své teoretické a preklinické znalosti a dovednosti při práci na pracovištích záchranné služby - respektovat zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií - samostatně pracovat s dokumentací pacienta - projevovat aktivní zájem - respektovat etický kodex sester a práva pacientů - přiměřeně komunikovat s pacientem a příbuznými, s ostatními členy ošetřovatelského týmu - správně formulovat a předávat informace členům zdravotnického týmu - zvládat organizaci práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS - zapojovat se do práce v týmu posádky vozidla záchranné služby - respektovat principy mlčenlivosti - znát způsoby přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby - obeznámeni s organizací a způsobem práce na dispečinku ZZS - znát postupy při příjmu rodičky na porodní sál, přípravě k porodu, psychoterapeutického přístupu, komunikaci s rodičkou a příbuznými, způsobem vedení spontánního porodu, ošetření novorozence, resuscitaci novorozence, zajištění transportu novorozenců, znát hodnocení stavu novorozence, hlavních rizik, základních ošetřovatelských postupů, zajištění transportu novorozence
Předpoklady
Před zahájením odborné praxe je nutné důkladné seznámení studentů s: - platnými právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s organizací práce a pracovními postupy - používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům (zákon č. 268/2014 Sb.) - používání osobních ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností - seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)
OSE/ZZA06
----- nebo -----
ZIP/ZZK10
----- nebo -----
ZIP/ZZP10 a zároveň OSE/ZZB10
----- nebo -----
ZIP/ZZK12
----- nebo -----
ZIP/ZZP12 a zároveň OSE/ZZA01 a zároveň OSE/ZZB15 a zároveň ZIP/ZZA26 a zároveň ZIP/ZZA29 a zároveň POA/ZZA31 a zároveň ZIP/ZZA29

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Hospitace, Seminární práce

100% účast. Zpracování a obhajoba dokumentace vedené dle požadavků tutora. Předložení záznamu odborné praxe o absolvování praxe s jejím hodnocením v rámci klinického pracoviště a zdravotnické záchranné služby.
Doporučená literatura
  • Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, nalos Daniel. (2016). Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing.
  • Bulechek, G., Butcher, H., Mc Closkey-Dochterman, J. (2008). Nursing Intervention Classification (NIC). St. Louis: Mosby.
  • Herdman, T. H., Kamitsuru, S., & Kudlová, P. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace : 2015-2017.
  • JOHNSON, M., MOORHEAD, S., BULECHEK, G., BUTCHER, H., MAAS, M., SWANSON, E. (2012). NOC and NIC Linkageas to NANDA-I and Clinical Conditions: Supporting Critical Reasoning and Quality Care. St. Louis: Mosby.
  • Kapounová, G. (2007). Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing.
  • Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC). St. Louis, Mo: Mosby-Elsevier.
  • Pokorná, A., Komínková, A., Sikorová, N. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno.
  • Polák, M. (2014). Urgentní příjem. Praha: Mladá fronta.
  • Šeblová, J., Knor, J. (2013). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní