Předmět: Úvod do konceptů péče o klienta

« Zpět
Název předmětu Úvod do konceptů péče o klienta
Kód předmětu VOS/PSUKP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Chovancová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Koncepty péče využívané v ČR (orientačně) - smyslová aktivizace dle L. Wehner, validace podle N. Feil, kinestetická mobilizace, psychobiografický model péče podle Böhma, snoozelen. Teoretická východiska a neurofyziologický podklad konceptu bazální stimulace, prvky bazální stimulace, které je možno aplikovat v sociálních službách. Využití prvků biografie v sociální práci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat znalosti, které umožní orientaci v konceptech podporujících důstojnost člověka při poskytování péče a zvyšujících kvalitu jejich života. Dává možnost vnímat vzájemné souvislosti v životním příběhu člověka, současným stavem a způsobem poskytnuté péče. Rozvíjí citlivost k individualizovaným potřebám jedince na základě teoretických východisek konceptů a praktických cvičení zaměřených na prožití situací, které se v péči o klienta mohou vyskytnout.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
zpracování biografie, aktivní účast ve cvičeních při sebezkušenostních aktivitách
Doporučená literatura
  • BAUDER-MIßBACH. (2016). Učební podklady model 1?4 pro vzdělávání k VAP ? Ošetřující..
  • BÖHM, E. (2015). Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha.
  • FEIL, N. (2015). Validácia cesta, ako porozumieť starým dezorientovaným ĺuďom. Bratislava.
  • Filatová, J., Janků, K. (2010). Snoozelen. Ostrava.
  • FRIEDLOVÁ. (2007). Bazální stimulace? v základní ošetřovatelské péči. Praha.
  • FRIEDLOVÁ, K. (2009). Bazální stimulace? pro učitele předmětu ošetřovatelství. Frýdek- Místek.
  • Pinkasová, K. (2017). Montessori principy v péči o seniory.
  • PROCHÁZKOVÁ, E. (2014). Práce s biografií a plány péče. Praha.
  • WEHNER, L., SCHWINGHAMMER, Y. (2013). Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr