Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Chovancová Petra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Koncepty péče využívané v ČR (orientačně) - smyslová aktivizace dle L. Wehner, validace podle N. Feil, kinestetická mobilizace, psychobiografický model péče podle Böhma, snoozelen. Teoretická východiska a neurofyziologický podklad konceptu bazální stimulace, prvky bazální stimulace, které je možno aplikovat v sociálních službách. Využití prvků biografie v sociální práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat znalosti, které umožní orientaci v konceptech podporujících důstojnost člověka při poskytování péče a zvyšujících kvalitu jejich života. Dává možnost vnímat vzájemné souvislosti v životním příběhu člověka, současným stavem a způsobem poskytnuté péče. Rozvíjí citlivost k individualizovaným potřebám jedince na základě teoretických východisek konceptů a praktických cvičení zaměřených na prožití situací, které se v péči o klienta mohou vyskytnout.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
zpracování biografie, aktivní účast ve cvičeních při sebezkušenostních aktivitách
|
Doporučená literatura
|
-
BAUDER-MIßBACH. (2016). Učební podklady model 1?4 pro vzdělávání k VAP ? Ošetřující..
-
BÖHM, E. (2015). Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha.
-
FEIL, N. (2015). Validácia cesta, ako porozumieť starým dezorientovaným ĺuďom. Bratislava.
-
Filatová, J., Janků, K. (2010). Snoozelen. Ostrava.
-
FRIEDLOVÁ. (2007). Bazální stimulace? v základní ošetřovatelské péči. Praha.
-
FRIEDLOVÁ, K. (2009). Bazální stimulace? pro učitele předmětu ošetřovatelství. Frýdek- Místek.
-
Pinkasová, K. (2017). Montessori principy v péči o seniory.
-
PROCHÁZKOVÁ, E. (2014). Práce s biografií a plány péče. Praha.
-
WEHNER, L., SCHWINGHAMMER, Y. (2013). Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha.
|