Vyučující
|
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šotolová Miloslava, Mgr.
-
Štěpánková Hana , Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Teorie a paradigmata v sociální práci Historický vývoj teorií v sociální práci Humanistické a existenciální přístupy Realitní terapie Kognitivně-behaviorální přístupy Systémové a systemické přístupy Úkolově orientovaný přístup Ekologická perspektiva Radikální a kritická sociální práce Antiopresivní přístupy Feministické přístupy Komunikace s klientem (20 hodin) Hranice a vymezení profesionálního vztahu sociální pracovník - klient Vymezení sociální komunikace: teorie komunikace, komunikační modely a zásady komunikace Neverbální a verbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient Rozhovor - základní prostředek dorozumění ve vztahu sociální pracovník - klient Komunikační strategie při řešení konfliktů, efektivní komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je studenty seznámit s vybranými teoriemi, které se používají v sociální práci. V rámci seminářů se studenti naučí teorie aplikovat na konkrétní případy klientů. Druhá část předmětu se zaměří na oblast dovedností efektivní komunikace s klienty. Studenti získají dovednost vést poradenský rozhovor s různými typy klientů a budou umět používat specifické nástroje pro účinnou komunikaci.
Způsobilosti: - studenti porozumí vybraným teoretickým přístupům SP - studenti na praktických příkladech získají představu o praktickém využití přístupů - studenti se pokusí v rámci cvičení naučí teorie SP aplikovat pro praktickou SP - studenti se naučí evaluovat výhody využívání teorií SP a pomocí reflexivního přístupu zhodnotí vhodnost a využitelnost v konkrétních případech v SP
|
Předpoklady
|
Není vyžadován žádný předpoklad.
VOS/PSTE2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Požadavky. - návrh intervence s klientem - týmová práce - zpracovaný podklad pro textový seminář - účast na textovém semináři - 80% účast na hodinách
|
Doporučená literatura
|
-
JANEBOVÁ, R., SMUTEK, M. (2008). Posuzování životní situace v sociální práci.
-
Janebová, R. Spolupráce v sociální práci.
-
JANEBOVÁ, R. (2014). Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
MATOUŠEK Oldřich. Slovník sociální práce, Portál, Praha, 2008..
-
Navrátil, Pavel. (2009). Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Habilitační práce. Brno: MUNI.
|