Předmět: Teorie a metody sociální práce I.

« Zpět
Název předmětu Teorie a metody sociální práce I.
Kód předmětu VOS/PSTE1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šotolová Miloslava, Mgr.
Obsah předmětu
Náročnost profese, role a osobnost sociálního pracovníka Kompetence sociálního pracovníka Identita profese sociální práce Reflexivní a reflektivní přístup Reflexe jako celoživotní program v profesi sociálního pracovníka Hodnoty a etika v sociální práci, etický kodex Interkulturní kompetence Psychohygiena Intervize a supervize jako důležitá součást sociálního pracovníka

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit studentům sociální a humanitární práce základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě. Cílem je, aby přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce a znali základní rámec teorií v sociální práci, včetně její historie. Cílem předmětu je také studentům položit základy profesní identity a budovat vztah ke své budoucí profesi. Studenti získají kompetence v metodách reflexivního a sebezkušenostního přístupu jako důležité součásti posilování své profesionality. Pozornost bude věnována i tématům z oblasti psychohygieny, intervize a supervize. Cílem je, aby studenti přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce.
Studenti získají kompetence v metodách reflexivního a sebezkušenostního přístupu jako důležité součásti posilování své profesionality. Pozornost bude věnována i tématům z oblasti psychohygieny, intervize a supervize. Cílem je, aby studenti přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány jiné předpoklady pro absolvování předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

- aktivní účast studentů ve výuce - příprava studentů na hodiny cvičení - založení a vedení studentského portfolia
Doporučená literatura
  • JANEBOVÁ, R., SMUTEK, M. (2008). Posuzování životní situace v sociální práci.
  • JANEBOVÁ, R. (2014). Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • MATOUŠEK, O. (2003). Slovník sociální práce.. Praha : Portál.
  • Navrátil, Pavel. (2009). Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Habilitační práce. Brno: MUNI.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr