Předmět: Speciální pedagogika v kontextu sociální práce

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika v kontextu sociální práce
Kód předmětu VOS/PSSPP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šelner Ivo, Dr.
Obsah předmětu
Člověk s postižením - data, fakta Sociální interakce a akceptování, právo na sebeurčení Kompetence, komunikace a formy intervence v životních etapách člověka s postižením Osobní zdroje a plánování budoucnosti Motivace a spoluúčast na společenském životě (principy normality, empowerment, integrace a inkluze)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Speciální pedagogiku chápeme jako disciplínu, která se koncentruje na život lidí s postižením: jak lidé s postižením žijí, jaké podmínky potřebují k tomu, aby mohli vést samostatný, plně odpovědný život a mohli se podílet na životě společnosti. A samozřejmě také, jakou lidé s postižením všech věkových kategorií potřebují terapeutickou každodenní podpůrnou podporu a výchovu v různých životních a věkových etapách - a to mnohdy za pomoci odborníků různých profesí. Z toho vyplývá nutnost úzké interdisciplinární spolupráce a návaznost na další obory zdravotní a sociální sféry, především na pedagogiku, psychologii, psychiatrii, jakož i úzké propojení se sociální práci. V semináři se zaměříme na praktické životní situace, se kterými jsou lidé s postižením ve svém každodenním životě konfrontováni - k tomu patří mj. právo na sebeurčení, autonomie, spoluúčast na společenském životě společnosti a samostatné rozhodování, principy normality, integrace či inkluze a další témata, která jsou úzce propojena se sociální práci v přímém kontaktu s klienty. Rovněž se zaměříme na formy intervence a perspektivy lidí s postižením a jejich pohled na tzv. "normální" společnost. V kontextu sociální práce bude jistě pro praxi přínosné seznámit se s některými dalšími tématy - např. člověk s postižením a stáří, závislost a člověk s postižením, partnerství a sexualita lidé s postižením nebo situace v rodinách, pečující o postižené dítě. V předmětu speciální pedagogika máme v rámci výuky k dispozici omezený počet hodin, vycházím proto z předpokladu, že každý studující uspořádá své privátní či jiné povinnosti a využije možnost osobně být na seminářích přítomen (vlastní zodpovědnost), neboť zpracované písemné podklady a literatura, jež jsou k dispozici, nemohou dostatečně nahradit osobní diskuse, výměnu názorů nebo příklady z praxe a praktické zkušenosti. ných dotazů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Realizace ověření studijních výsledků - zápočtová práce - volitelné téma z praxe
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr