Vyučující
|
-
Němec Damián, prof. dr
-
Kubíčková Eva, PhDr. Mgr.
-
Zdražilová Petra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Právo a sociální práce s dospělými legislativní rámec výkonu sociální práce sociální práce a zdravotnictví - styčné body a hranice fyzické osoby - právní osobnost, svéprávnost důstojnost duševní zdraví a právo občanství, cizinecká a azylová problematika základní koncepty trestního práva 2. Právo a sociální práce s dětmi základní principy ochrana práv dítěte, včetně mezinárodní úrovně vztahy mezi rodiči a dětmi v rodinném právu vyživovací povinnost náhradní rodinná péče základní principy sociálně právní ochrany dětí děti a civilní řízení trestní soudnictví ve věcech mládeže
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Zprostředkovat studentovi poznatky umožňující mu získat nejen základní orientaci v právním systému a nejdůležitějších právních předpisech, ale zároveň formovat jeho schopnost tyto poznatky uplatnit při výkonu sociální práce i v občanském životě. Spolu s tím má předmět právo seznámit studenty s legislativním a institucionálním kontextem výkonu sociální práce. V tomto studijním období se mají studenti seznámit se základními pojmy týkajícími se vztahu práva k sociální práci s dospělými i s dětmi. Studující získají znalosti vztahující se k : 1. pojmu důstojnosti, jakožto základnímu lidskému právu a jeho pojetí v souvislosti se svéprávností, diskriminací, špatným zacházením. V návaznosti na tyto oblasti studující získají znalosti vztahující se k: svéprávnosti, podpůrným opatřením a řízeních o nich diskriminaci a pomoci obětem diskriminace právům lidí žijících v různých typech institucí a možnostem jejich obrany; 2. základům zdravotnického práva (práva pacientů, informovaný souhlas, nedobrovolná hospitalizace a řízení o její přípustnosti, ochranné léčení, reforma psychiatrické péče); 3. základům trestního práva (předpoklady trestní odpovědnosti, okolnosti vylučující protiprávnost, zavinění, vybrané trestné činy, průběh trestního řízení; soudnictví ve věcech mládeže; problematika domácího násilí a násilí z nenávisti; koncept restorativní justice); 4. základům cizineckého a uprchlického práva (kdo je cizinec a kdo je uprchlík, jejich právní postavení v kontextu zaměstnávání, vzdělávání a zdravotního pojištění), nabývání občanství; 5. právům dětí a vztahům mezi dětmi a rodiči (nabývání svéprávnosti u dětí; participační práva dětí a role OSPOD; výživné); 6. právnímu rámci, který upravuje povinnosti sociálního pracovníka. Studující následně dokážou vyhledat informace vztahující se k právnímu postavení klienta a jeho situaci. Naučí se aplikovat získané poznatky na konkrétní situace klientů sociální práce. Budou umět detekovat možná nepřípustně diskriminační jednání a poskytnout základní poradenství. Budou umět rozpoznat možná porušení práv klientů, kteří jsou omezeni na svobodě, a poskytnout základní poradenství příp. upozornit odpovědné autority. Budou schopni odůvodnit svůj postup příslušnými právními předpisy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
VOS/PSPR1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
50 % hodnocení průběžně zadávaných prací, (test); 50 % projekt 1) Součást semestrálního projektu: - makro hledisko: popsat legislativu, která se týká daného problému - mikro hledisko: popsat konkrétní práva a povinnosti, které má jednotlivec v modelové situaci - popsat právní rámec, ve kterém se pohybuje sociální pracovník a základní principy sociální práce 2) Test zaměřený na aplikaci znalostí z probraných tematických okruhů z práva; tři možnosti opakování, 66% hranice úspěšnosti
|
Doporučená literatura
|
-
ČIŽINSKÝ, Pavel a kol. (2012). Cizinecké právo.. Praha: Linde.
-
ELIÁŠ, K. a kol. (2014). Občanské právo pro každého. Pohledem (nejen) tvůrců nového občanského zákoníku. 2. vydání.. Praha, Wolters Kluwer.
-
Hrušáková, M. a kol. (2017). Rodinné právo. 2. vyd.. Praha: C.H. Beck.
-
Kuzniková, I. (2011). Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada.
-
ŠÍMA, A., SUK, M.. (2017). Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. 15. doplněné a přepracované vydání.. Praha.
-
ŠTERN, P., OUŘEDNÍKOVÁ, L., DOUBRAVOVÁ, D., eds. (2010). Probace a mediace ? Možnosti řešení trestných činů.. Praha.
|