Vyučující
|
-
Vohánka Vlastimil, Mgr. Ph.D.
-
Mludek Ivo, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Viz Moodle VOŠs Caritas.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Modul zahrnuje dva hlavní tematické okruhy - mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích - seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, a poskytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují s vybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat a vyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce s informacemi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Práce s informacemi - úkol k zápočtu za první část předmětu - Mgr. Ivo Mludek 1) Seminární práce Student napíše reflexi jedné z knih povinné či doporučené literatury. Neočekává se převyprávění obsahu, ale osobní zhodnocení přínosu knihy pro lepší pochopení mediálního prostředí. Vítána jsou srovnání "před" a "po" v kontextu informací z přednášky. Studenti si mohou pro svou reflexi vybrat i jinou odbornou knihu, v tomto případě je ale zapotřebí nechat si ji odsouhlasit na mailu mludek@centrum.cz. Rozsah 3-4 normostrany, citace z publikace. 2) Cvičení: Skupina čtyř studentů si připraví prezentaci analýzy vybraného mediálního výstupu (článek v tištěných médiích, televizní zpravodajství, internetové zpravodajství, reklama a podobně). V debatě s ostatními studenty definuje médium, které informaci přináší, rozebere obsah a pojmenuje případnou přímou a nepřímou persvazi (ovlivňování, manipulaci). Argumenty budou vycházet z odborné literatury, Rozsah prezentace 10 minut, debata 10 minut. --- Práce s informacemi - úkol k zápočtu za první část předmětu - Dr. Vlastimil Vohánka Dejte své prezentaci pro Mgr. Mludka argumentační strukturu: hlavní překvapivé/netriviální/nebanální sdělení, definice víceznačných pojmů, nejpřesvědčivější důvody pro, nejpřesvědčivější námitky, nejpřesvědčivější odpovědi na námitky. Navíc: Aplikujte zásady pro posuzování věrohodnosti odborníků a zdrojů. Porovnejte s informacemi dodanými umělou inteligencí. Aplikujte vyhodnocovací heuristiky. Reflektujte vliv stylu svého myšlení.
|
Doporučená literatura
|
|