Vyučující
|
-
Chovancová Petra, Mgr.
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Petřeková Miroslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Základy první pomoci: bezpečnost při první pomoci, orientace na místěnehody, třídění raněných, zajištění pomoci, neodkladná resuscitace, bezvědomí, šok, krvácení, závažná poranění - včetněpolytraumat, polohy a přemisťování raněných, náhlé stavy. Zhodnocení vlastního zdravotního stavu a běžné nemoci, které mohou ovlivnit výkon profese humanitárního pracovníka: základní změny zdravotního stavu, které omezují běžný život jedince, možnosti sebepéče při těchto změnách, rozpoznání závažnosti a nutnosti vyhledat lékařskou pomoc, urgentní stavy u dospělého jedince.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Modul člověk a jeho vývoj je zaměřen na pochopení jedince v~celostním bio-psycho-socio-spirituálním pohledu. Jeho cílem je uvést studenta do oborů, které popisují tyto oblsti a naučit se propojovat jednotlivé věomosti a zkušenosti do jednoho celku, kterým je nutno vnímání člověka pojmout. Jednotlivé části kurzu povedou k~porozumění zdraví i změn v~daných oblastech. Zimní semestr je vstupním prostorem do této problematiky. Budeme se věnovat dvěma disciplínám - první pomoci a vnímání vlastního nastavení zdraví, jeho ovlivňování a porozumění změnám v~biologickém rozměru. Budeme naplňovat kompetence: O~2.1 Zná zásady psychohygieny H 4.3 Zná běžné potřeby lidí v~nepříznivých situacích a umí mezi nimi hledat souvislosti H6 umí reflektovat biologickou stránku situace člověka, H 3.2 Umí poskytnout laickou PP. Pro letní semestr se pak rozšíří studium o~všechny další oblasti.
Zdravotní kurz má tyto základní cíle: Student 1. orientuje se v~holistickém pojetí člověka 2. zná determinanty, které ovlivňují zdravotní stav člověka a umí je využít při posouzení své situace 3. rozumí způsobu selfmonitoringu a umí posoudit své zdroje a limity 4. umí rozpoznat a zhodnotit obvyklé příznaky nemocí 5. osvojí si základní zásady péče o~své zdraví jak v~běžných tak ztížených podmínkách 6. dokáže vytvořit zdravotní plán 7. zná systém kurativní zdravotní péče v~rámci ČR a umí vyhledat informace o~jiných zemích
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
80 % účast na cvičeních, úspěšné absolvování testu PP, praktické prověření znalostí a dovedností PP Schválené zpracování projektové části determinanty zdraví. Příprava a hodnocení osobní části zdravotního plánu.
|
Doporučená literatura
|
-
GÖPFERTOVÁ, D., PAZDIORA, P., DÁŇOVÁ, J. (2013). Epidemiologie obecná a speciální epidemiologie infekčních nemocí.. Praha: Karolinum.
-
Chvála, V., Trapková, L. Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál..
-
Janečková, H., Hnilicová, H. (2009). Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha:Portál.
-
MAĎAR, R. (2014). Ochrana zdraví na cestách. Košice: KD Osveta.
-
Malá, L., Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad.
-
MANDINCOVÁ, P. (2011). Psychosociální aspekty péče o nemocného. Praha: Grada.
-
MASTILIÁKOVÁ, D. (2007). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCO NZO.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů.
-
Nováková, I. (2011). Zdravotní nauka. 2. díl.. Praha: Grada.
-
Nováková, I. (2012). Zdravotní nauka. 3. díl.. Praha: Grada.
-
Růžička, J. (2006). Psychosomatický přístup k člověku. Praha: Triton.
-
Vrtišková, M. (2012). Zdravotní nauky. Praha: VOŠS.
-
Vytejčková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada.
|