Předmět: Zdravotní nauky II.

« Zpět
Název předmětu Zdravotní nauky II.
Kód předmětu VOS/KSZN2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Petřeková Miroslava, Mgr.
  • Chovancová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Sociální dopad vybraných onemocnění, která se mohou často vyskytovat v zařízení sociálních služeb (základní charakteristika onemocnění - příčiny, projevy, prevence, změny v životní situaci klienta vzniklé zdravotním omezením). Podpora soběstačnosti osob s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, které potřebují pomoc jiné fyzické osoby (naplňování základních životních potřeb s využíváním prvků biografie, např. stravování, mobilita, osobní hygiena, úprava prostředí jedince, osobní aktivity a jejich podpora). Možnosti podpory a pomoci neformálním pečujícím. Základy hygieny a epidemiologie (základní pojmy, formy a šíření nákazy, protiepidemická opatření, nejčastější infekční onemocnění vyskytující se v některých sociálních službách, prevence infekčních onemocnění). Osoby se zdravotním postižením - terminologie a základní charakteristika vybraných cílových skupin.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Na podkladě získaných poznatků budou studenti schopni v praxi posoudit konkrétní sociální problémy, které mohou mít zdravotní příčiny, i situace, kdy sociální podmínky jsou jedním z faktorů napomáhajících vzniku choroby. Cílem předmětu je získat znalosti a dovednosti, které umožní orientaci ve zdraví a nemoci člověka. Dávají možnost vnímat vzájemné souvislosti a dopady změn zdravotního stavu a změn životní situace klienta.
Student: - umí popsat vybraná onemocnění, včetně jejich sociálních dopadů, - má základní znalosti z hygieny a epidemiologie a umí je aplikovat v praxi sociálního pracovníka, - charakterizuje zdravotní aspekty a péči u osob se zdravotním postižením, - dokáže podpořit soběstačnost osob s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, - umí poradit neformálním pečujícím.
Předpoklady
Zdravotní nauky I.
VOS/KSZN1

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Ústní prověření získaných znalostí 70 %. Písemné prověření získaných znalostí 15 %. Prověření praktických dovedností 15 %.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  • Friedlová. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing.
  • Goldmann, R., Cichá, M. (2004). Etika zdravotní a sociální práce (skriptum). Olomouc.
  • Haškovcová, H. (1996). Práva pacientů. Havířov: Nakladatelství Aleny Krtilové.
  • Chvála, V., Trapková, L. Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál..
  • J. Růžička. Psychosomatický přístup k člověku. Triton, 2006..
  • Janečková, H., Hnilicová, H. (2009). Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha:Portál.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Kuzniková, I. (2011). Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada.
  • Malá, L., Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad.
  • Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno.
  • MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. 302 s..
  • Navrátil, L. (2008). Vnitřní lékařství: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
  • Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů.
  • Nováková, I. (2011). Zdravotní nauka 2. díl. Praha: Grada.
  • Nováková, I. (2012). Zdravotní nauka 3. díl.. Praha: Grada.
  • Pavlíková, S. (2013). Modely ošetřovatelství v kostce. Grada.
  • Procházková, E. (2014). Práce s biografií a plány péče. Praha: Mladá fronta.
  • Šafránková, A., Nejedlá, M. (2006). Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada.
  • Šolcová, L., Burda, P. (2015). Ošetřovatelská péče 1. díl. Praha: Grada.
  • Vácha, Marek - Königová, Radana - Mauer, Miloš. (2012). Základy moderní lékařské etiky. Praha.
  • Vrtišková, M. (2012). Zdravotní nauky. Praha: VOŠS.
  • ZGOLA, J., BORDILLON, G. (2013). Bon appetit. Praha: Česká alzheimerovská společnost.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr