Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Petřeková Miroslava, Mgr.
-
Chovancová Petra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví a nemoc (vymezení pojmu, sociální aspekty zdraví a nemoci, faktory ovlivňující zdraví, podpora zdraví, holistické pojetí zdraví). Sociální dopad vybraných onemocnění, která se mohou často vyskytovat v zařízení sociálních služeb (základní charakteristika onemocnění - příčiny, projevy, prevence, změny v životní situaci klienta vzniklé zdravotním omezením). Základy první pomoci (orientace na místě nehody, zajištění pomoci, neodkladná resuscitace, bezvědomí, šok, krvácení, závažná poranění, polohy a přemisťování raněných, náhlé stavy).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Na podkladě získaných poznatků budou studenti schopni v praxi posoudit konkrétní sociální problémy, které mohou mít zdravotní příčiny, i situace, kdy sociální podmínky jsou jedním z faktorů napomáhajících vzniku choroby. Cílem předmětu je získat znalosti a dovednosti, které umožní orientaci ve zdraví a nemoci člověka. Dávají možnost vnímat vzájemné souvislosti a dopady změn zdravotního stavu a změn životní situace klienta. Cílem výuky základů první pomoci je naučit se poskytovat laickou první pomoc.
Student: - charakterizuje základní pojmy: zdraví a nemoc, - uvede sociální aspekty zdraví a nemoci, - vyjmenuje faktory ovlivňující zdraví, - umí metody podpory zdraví, - umí poskytnout první pomoc u život ohrožujících a dalších situacích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Přednáška - písemné prověření znalostí ze somatologie. Cvičení - ověřění teoretických znalostí písemnou formou, absolvování praktického nácviku PP na studijním soustředění, příp. splnění náhradních požadavků.
|
Doporučená literatura
|
-
Friedlová. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing.
-
Goldmann, R., Cichá, M. (2004). Etika zdravotní a sociální práce (skriptum). Olomouc.
-
Haškovcová, H. (1996). Práva pacientů. Havířov: Nakladatelství Aleny Krtilové.
-
Chvála, V., Trapková, L. Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál..
-
J. Růžička. Psychosomatický přístup k člověku. Triton, 2006..
-
Janečková, H., Hnilicová, H. (2009). Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha:Portál.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
-
Kuzniková, I. (2011). Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada.
-
MACHOVÁ,J., KUBÁTOVÁ,D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
-
Malá, L., Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad.
-
Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno.
-
MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. 302 s..
-
Navrátil, L. (2008). Vnitřní lékařství: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů.
-
Nováková, I. (2011). Zdravotní nauka 2. díl. Praha: Grada.
-
Nováková, I. (2012). Zdravotní nauka 3. díl.. Praha: Grada.
-
Pavlíková, S. (2013). Modely ošetřovatelství v kostce. Grada.
-
Procházková, E. (2014). Práce s biografií a plány péče. Praha: Mladá fronta.
-
Šafránková, A., Nejedlá, M. (2006). Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada.
-
Šolcová, L., Burda, P. (2015). Ošetřovatelská péče 1. díl. Praha: Grada.
-
Vácha, Marek - Königová, Radana - Mauer, Miloš. (2012). Základy moderní lékařské etiky. Praha.
-
Vrtišková, M. (2012). Zdravotní nauky. Praha: VOŠS.
-
ZGOLA, J., BORDILLON, G. (2013). Bon appetit. Praha: Česká alzheimerovská společnost.
|