Předmět: Gerontologie

« Zpět
Název předmětu Gerontologie
Kód předmětu VOS/KSGER
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Chovancová Petra, Mgr.
  • Petřeková Miroslava, Mgr.
Obsah předmětu
Autonomie seniorů. Koncept aktivního stárnutí (význam i rizika). Neformální a formální podpora a pomoc (pečující rodina, role komunity, státu). Validace N. Feil. Edukace seniorů (vč. využívání moderních technologií při komunikaci seniorů).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat znalosti, které umožní základní orientaci v oboru gerontologie a objasnění specifik zdravotně sociální problematiky ve stáří, včetně podpory smysluplného života seniorů a možností péče se zachováním autonomie a lidské důstojnosti.
Student: - popíše stáří a jeho projevy, - charakterizuje koncept aktivního stárnutí, - vyjmenuje možnosti neformální a formální podpory a pomoci, - získá přehled o metodě validace podle N. Feil, - ví, jaké jsou možné způsoby edukace seniorů, - orientuje se ve využívání moderních technologií při komunikaci se seniory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na konzultacích. Zpracování písemné práce.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. (2016). Úvod do sociální gerontologie. Praha: Univerzita Karlova.
  • DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3..
  • FEIL, N. (2015). Validácia cesta, ako porozumieť starým dezorientovaným ľuďom.. Bratislava: OZ Terapeutika.
  • Kalvach, Z., Čeledová, L., Holmerová, I. (2011). Křehký pacient a primární péče.. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • KUBALČÍKOVÁ, K. (2015). Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. Brno: Masarykova univerzita.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, E. (1992). Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signum Unitátis.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
  • SUCHOMELOVÁ, V. (2016). Senioři a spiritualita ? duchovní potřeby v každodenním životě. Praha: Návrat domů.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, H., HÖSCHL, C., VIDOVIČOVÁ, L. (2014). Gerontologie současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd.. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr