Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Chovancová Petra, Mgr.
-
Petřeková Miroslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Autonomie seniorů. Koncept aktivního stárnutí (význam i rizika). Neformální a formální podpora a pomoc (pečující rodina, role komunity, státu). Validace N. Feil. Edukace seniorů (vč. využívání moderních technologií při komunikaci seniorů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat znalosti, které umožní základní orientaci v oboru gerontologie a objasnění specifik zdravotně sociální problematiky ve stáří, včetně podpory smysluplného života seniorů a možností péče se zachováním autonomie a lidské důstojnosti.
Student: - popíše stáří a jeho projevy, - charakterizuje koncept aktivního stárnutí, - vyjmenuje možnosti neformální a formální podpory a pomoci, - získá přehled o metodě validace podle N. Feil, - ví, jaké jsou možné způsoby edukace seniorů, - orientuje se ve využívání moderních technologií při komunikaci se seniory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na konzultacích. Zpracování písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. (2016). Úvod do sociální gerontologie. Praha: Univerzita Karlova.
-
DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3..
-
FEIL, N. (2015). Validácia cesta, ako porozumieť starým dezorientovaným ľuďom.. Bratislava: OZ Terapeutika.
-
Kalvach, Z., Čeledová, L., Holmerová, I. (2011). Křehký pacient a primární péče.. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
KUBALČÍKOVÁ, K. (2015). Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. Brno: Masarykova univerzita.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. (1992). Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signum Unitátis.
-
Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
-
SUCHOMELOVÁ, V. (2016). Senioři a spiritualita ? duchovní potřeby v každodenním životě. Praha: Návrat domů.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
-
ŠTĚPÁNKOVÁ, H., HÖSCHL, C., VIDOVIČOVÁ, L. (2014). Gerontologie současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd.. Praha: Karolinum.
|