Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Baslerová Pavlína, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je nabytí vstupních teoretických poznatků o metodách a formách diagnostiky v oblasti speciální pedagogiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými základy a obecnou metodologií speciální diagnostiky, se základním vymezením předmětu a pojmů, s diagnostickou terminologií v širším slova smyslu jakožto východiskem pro speciálněpedagogickou diagnostiku v rámci jednotlivých speciálněpedagogických disciplín ("-pedií"). Součástí výuky je historický obraz vývoje disciplíny, jeho dobové trendy a současná aktualizace, dále pak rozvíjení dovednosti v oblasti obecně pedagogické, sociologické a (klinicky) psychologické diagnostiky v propedeutickém významu ve vztahu ke speciálněpedagogické diagnostice. Výukové teze: " Vymezení jednotlivých druhů diagnostiky a terminologie. " Diagnostika a diagnóza, kvantitativní a kvalitativní diagnostické přístupy. " Historický pohled na vývoj speciálněpedagogické diagnostiky. " Obecné klinické metody ve speciálněpedagogické diagnostice. " Testové metody ve speciálněpedagogické diagnostice " Obligátní diagnostika, přehled nejběžnějších vyšetření ve školských poradenských zařízeních " Diagnostická hodnota dětské kresby, zátěžové situace ve výtvarném projevu dětí, základní kresebné testy " Hrové aktivity ve speciálněpedagogické diagnostice, rozbor produktů činnosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. (2002). Diagnostika.. Praha : Karolinum.
-
MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
-
SVOBODA, M. (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
|