Course: Conception of education and social care in Czech Republic

« Back
Course title Conception of education and social care in Czech Republic
Course code USS/XZSSS
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The study discipline reflects the existing framework (organizational, content) of the system solution for the education of children and youth with behavioral disorders in the Czech Republic. The system of state (public law) educational institutions operating in the regime of institutional and protective education is analyzed in detail. List of recommended literature and materials: ADAM, H., ALBRECHT, H.J., PFEIFFER, C. (1986) Jugendrichter und Jugendstaatsanwalte in der Budesrepublik Deutschland. Freiburg. BENDL, S. (2011) Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-436-0 BENTOVIM, A. (1998) Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-629-3 BOĎOVÁ, V., HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. (2013) Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 1. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3723-1 BORNÍK, M. (2001) Drogy. Co bychom měli vědět.Praha: Themis. ISBN 8O-85821-98-2 CEJP, M. (1996) Hodnotová orientace mládeže. Studie IKSP, Praha. CEJP, M. a kol. (2001) Pravděpodobný vývoj vybraných druhů kriminality. Praha: IKSP. ISBN 80-86008-93-2 DĚDIČ, M. (1982) Výchova a vzdělání cikánských dětí a mládeže. Praha. DRTILOVÁ, J. (1995) Šikana. Trápí Tě? Zavolej nám. Nadace naše dítě, Praha. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. (1994) Odlišné dítě. Vyšehrad, Praha. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. (1996) Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos. ISBN 80-901776-8-9 DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995) Týrané a zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing, Praha. FINKELHOR, D. (1986) A Sourcebook on Child Abuse. Sage Publications, California. GÁL, F. (1994) Násilí. Egem, Praha. GRAHAM, J., BENNET, T. (1996) Strategie prevence kriminality v Evropě a Severní Americe. Přeložila J. Válková. Praha:Prameny IKSP. ISBN 80 -86008 -23 -1 HEIDBRINK, H. (1997) Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. HELUS, Z. (1983) Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN. HRUŠÁKOVÁ, M. (1993) Dítě, rodina, stát. Úvahy nad právním postavením dítěte. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0694-3 HUTYROVÁ, M. a kol. (2013) Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 2. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3724-8 HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. (2013) Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3725-5 CHMELÍK, J. (1998) Trestná činnost mládeže a páchaná na mládeži. Praha: Ministerstvo vnitra ČR. CHMELÍK, J. (2001) Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha: Linde. ISBN 80-7201-265-7 CHMELÍK, J. a kol. (1999) Drogová kriminalita. Úřad vyšetřování pro ČR, MV ČR, Praha. Informace o projevech extremistických postojů v ČR, MV ČR. (1995, 1999). Praha. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2010) Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada. ISBN 978-80 247-2697-7 KELLER, J. (1991) Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. KOLÁŘ, M. (2001) Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X KOLÁŘ, M. (2011) Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-7667-871-5 KOTULAN, P., ROZUM, J. (1996) Sborník, F.: Trestní soudnictví nad mladistvými v ČR a v zahraničí. Studie IKSP, Praha. KOVÁŘÍK, J. (1990) Typologie rodin z hlediska dětí a rodičovství. VÚSRP, Bratislava. LUŽNÝ, D. (1997) Nová náboženská hnutí. Masarykova univerzita Brno. MALÁ, E., RABOCH, J., SOVÁK, Z. (1995) Sexuálně zneužívané děti. Psychiatrické centrum Praha.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC20) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC21) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC21) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC20) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -