The discipline defines the diagnostic areas in physical disability education in the context of the age of the diagnosed person and type and degree of mobility impairment. The discipline also defines basic diagnostic situations and diagnostic tools applicable in physical disability education. Focus is also on the basic principles of applicability in the area of educational diagnostics and physical disability education diagnostics. Diagnostics in physical disability education will also be considered as a starting point for planning the educational or rehabilitation process of an individual with mobility impairment in the form of an individual education plan or rehabilitation plan, at the same time it will be described as one of the attributes affecting the quality of social services for individuals with mobility impairment, especially in terms of standard 5 - individual planning. Students also learn about institutions involved in special education - physical disability education diagnostics and their competences in the area of diagnostics and comprehensive rehabilitation of persons with mobility impairment. List of recommended literature and materials: BIGGE, J., BEST, J., S., HELLER, K. (2010) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8 BOYLE, T. (2007) Computer tools to assist the diagnosis of dyspraxia. Canterbury: University of Kent. ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3052-2 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Metodika práce s žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3308-0 DRUMMOND, R. J., JONES, K. J. Assessment procedures for counselors and helpinf proffesionals. Upper Saddle River: Merrill. ISBN 0131707841 HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec: TUL. ISBN 80-7083-659-8 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. et al. (2011) Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0 HOOD, A. B. (1991) Assessment in counseling: a guide to the use of psychological assessment procedures. Alexandria: Američan Association for Counseling and Developement. ISBN 1556200749 JANKOVIC, J. et al. (2015) Neurology in Clinical Practice. 7. Vyd. Elsevier. ISBN 978-0323287838 JANKOVSKÝ, J. (2006) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton. ISBN 80-7254-730-5 KANTOR, J. et al. (2013) Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3709-5 KOLÁŘ, P. (2017) Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1 KOLÁŘOVÁ, K. et al. (2013) Jinakost - postižení - kritika. Praha: Slon. ISBN 978-80-7419-050-6 KOUBEISSI, M., NABIL, A. (2017) Epilepsy Board Review. 1.vyd. Springer. ISBN 978-1493967728 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) (2004) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. ISBN 80-7315-063-8 LOSARDO, A. (2001) Alternative approches to assessing young children. Baltimore: Brookes Pib. ISBN 1557664986 MICHALÍK, J. et al. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3 MITCHELL, D. (2014) What really works in special and inclusive education. 5.vyd. New York: Routledge. MONATOVÁ, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido. ISBN 80-85931-86-9 MORRISON, T. (1993) Stafft Supervision in Social Care. London: Longman. NANDA INTERNATIONAL (2016) Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5412-3 NORLIN, J.W. (2003) Special Education Dictionary. Horsham: LRP Publication. ISBN 1-57834-002-0 POTTER, P. A., PERRY, A. G., STOCKERT, P., HALL, A. (2012) Fundamentals of Nursing. Missouri: Mosby. ISBN 978-0323079334
|