| Název předmětu | Alternativní a augmentativní komunikační systémy a asistivní technologie |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/XZAKS |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Sylabus předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) 1. Základní údaje Sylabus předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Název předmětu: Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Kód předmětu: USS/XZAK Garant předmětu: prof. M. Potměšil Předpokládané vstupní znalosti: povědomí o teorii komunikace, znalost výzkumných metod v speciální pedagogice 2. Charakteristika a cíle předmětu Předmět Alternativní a augmentativní komunikace je pro doktorandy v oblasti speciální pedagogiky, s důrazem na teoretické, metodologické i praktické aspekty AAK. Cílem je, aby studenti dokázali kriticky číst literaturu, aplikovat teorie AAK v kontextu výzkumných studií, analyzovat konkrétní případové situace a navrhovat intervence či výzkumná řešení. Po absolvování tohoto semináře by student měl být schopen: - Teoreticky vymezit klíčové koncepty AAK a klasifikace systémů. - Analyzovat silné a slabé stránky různých systémů AAK. - Navrhovat a hodnotit intervence s využitím AAK. - Kriticky interpretovat výzkumy týkající se AAK. - Vypracovat vlastní výzkumný návrh zaměřený na AAK. - Prezentovat a obhajovat závěry v akademickém prostředí. 3. Tematické okruhy k nastudování 1. Úvod do AAK: definice, teorie, přístupy 2. Modely kompetence v AAK a psychosociální aspekty 3. Typy komunikačních systémů 4. Technologie a pomůcky v AAK 5. Diagnostika, hodnocení a výběr systému 6. Interference, překážky, adaptační strategie 7. Výzkum v AAK a aplikace v praxi 4. Požadavky na ukončení a hodnocení - Ústní zkouška - diskuse k jednomu z uvedených témat -Kritické rozbory literatury - Prezentace případové studie nebo výzkumného návrhu 5. Studijní literatura - JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2010. - ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. - BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2015. - DA FONTE, M. A.; BOESCH, M. C. Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. Routledge, 2019. - BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013. - KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP, 2005. - Light, J.; McNaughton, D. Communicative Competence for Individuals who require AAC. 2014.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |