Předmět: Výchova a vzdělávání dětí s kombinovanými vadami

« Zpět
Název předmětu Výchova a vzdělávání dětí s kombinovanými vadami
Kód předmětu USS/XVVKV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem zkoušky je prokázat teoretické znalosti z daného předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je hluboký teoretický vhled do oblasti edukace osob s kombinovaným postižením. Kvalita života klientů, rodiny a dalších druhů sociálního prostředí jsem, zde pojímány z integrativního hlediska a předpokládají se i teoretické vklady pro práci v oblastech mimoškolských (zdravotnictví a sociální péče). Znalost a orientace v syndromatickém a nesyndromatickém kombinovaném postižení bude zohledněna v neučitelských oblastech při plánování stimulačních a rozvíjejících aktivit u osob s kombinovaným postižením bez ohledu na věk. Předpokládá se aktualizovaná informovanost v oboru s ohledem na mezinárodní stav oboru a jeho pojetí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
edagogie a vzdělávání dětí s kombinovaným postižením 1. Charakteristika Multihandicap (MH). Etiologie. Syndromy. 2. Diagnostické přístupy. 3. Asistenční profese a jejich úloha. 4. Teoretické východiska pro vzdělávání a odbornou přípravu osob s MH. 5. Sluch a zrak v kombinaci s jinými postiženími. 6. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 7. Základy vzdělávání osob s kombinovaným postižením. 8. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich případné úpravy. 9. Vytváření konceptů. Komunikace - jazyková a nelingvistická. Výstavba komunikace alternativními cestami. 10. Orientace v prostoru a samostatný pohyb. Prostorová orientace a její vývoj. 11. Rodinná a ústavní péče o osoby s kombinovaným zdravotním postižením. 12. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. 13. Iindividuální přístup a teorie současných východisek.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím
Doporučená literatura
  • Michalík, J. (1999). Právo pro školy. Olomouc: Netopejr.
  • MICHALÍK, J. (2000). Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP.
  • MICHALÍK, J. (2003). Školská legislativa, dokumenty. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -