Název předmětu | Specifické vývojové poruchy učení |
---|---|
Kód předmětu | USS/XUSPU |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je ucelený vhled do okruhu specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších příbuzných skupin poruch) v kontextu soudobých i historicky podložených vědecko-výzkumných poznatků z oboru speciální pedagogiky s aplikací náhledu neurologického, psychologického, lingvistického a s přímou kontinuální reflexí do moderních edukačních přístupů. Součástí předmětu bude kritická analýza a komparace náhledů na terminologii a klasifikaci (v návaznosti na klasifikaci WHO), incidenci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, intervenci, prevenci a prognózu specifických vývojových poruch učení, včetně legislativního zakotvení edukace a intervence, využití moderních přístrojových a didaktických materiálů a pomůcek a ICT technologií s akcentem na kritickou analýzu vědeckých výsledků efektivity jejich využití. Předmět rovněž zahrnuje problematiku konceptu tzv. neverbálních poruch učení zasahujících do mnoha dalších forem narušení (poruchy praxie, hyperlexie, apod.) a kontinuální transformaci primárních symptomů specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) či foneticko-fonologických poruch, vazby na problematiku specifických poruchy pozornosti (ADD, ADHD) či chování, specifických vývojových poruch motorických funkcí apod. Neopomenuty budou rovněž tzv. pseudo- poruchy učení. Zvláštní pozornost bude věnována interdisciplinárním vztahům a specifikaci postavení speciálního pedagoga v jednotlivých vývojových úrovních (spolupráce s logopedy, neurology, pediatry, pedagogy na preprimárním, primárním, sekundárním a terciárním stupni vzdělávání), v průběhu kterých se mohou manifestovat symptomy deficitů dílčích funkcí či již přímo specifické vývojové poruchy učení. Velký důraz bude kladen na komparaci tuzemského přístupu se zahraničími koncepty a na respektování vývojových specifik v jednotlivých věkových obdobích.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |