Předmět: Filozofie výchovy a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Filozofie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu USS/XUPVV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsah předmětu je zaměřen na vliv filozofických směrů na vývoj výchovné teorie a praxe v období rozvoje staré východní filozofie (Čína, Indie) a protiklad antického a křesťanského duchovního postoje v životě člověka. Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Význam renesance a humanismu ve výchově a vzdělávání člověka. Vliv náboženské reformace na vývoj pedagogických názorů. Filozofie jezuitské výchovy. Filozofické a pedagogické názory období osvícenství. Odraz hlavních filozofických směrů 19. - 20. století v pedagogice. Sociálně ekonomická a státovědná orientace filozofického myšlení v souvislosti s národně uvědomovacími, osvětovými a sociálními tendencemi, postupným rozvojem průmyslu, rozmachem přírodních a technických věd. V centru pozornosti je rovněž pojetí člověka a jeho výchovy v pedagogických směrech 19. a 20. století. Vymezení osobnosti a individuality ve výchově. Teorie hodnot v dějinách filozofie (od antiky po současnost) a její odraz v pedagogické teorii a praxi. Sledována je historicko-srovnávací analýza pedagogických kategorií v souvislosti s názory jednotlivých filozofických směrů (pragmatismus, pozitivismus, existencialismus, dynamická pedagogika, náboženská pedagogika, atd.). Vliv filozofických názorů na postavení učitele a žáka, jejich úkoly ve společnosti. Význam hodnotové orientace učitele pro jeho praxi. Vyústěním se stává radikální kritika soudobé školy jako celosvětový problém. Filozofické principy humanizace školy. Filozofická východiska pedagogických inovací. Postavení pedagogiky v demokratické společnosti. Humanistická filozofická východiska v současné pedagogice. Lidská začleněnost do pluralitního světa přírody a kultury.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -