Předmět: Poruchy hlasu a narušení zvuku řeči

« Zpět
Název předmětu Poruchy hlasu a narušení zvuku řeči
Kód předmětu USS/XUPOH
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o procesu fonace a jeho narušeních, poruchách hlasu a narušení zvuku řeči (problematika poruch rezonance - rinolálie a palatolálie). Obsahem předmětu budou základní charakteristiky a vlastnosti lidského hlasu, vývojové hledisko ve vztahu k fonaci, včetně rizikového mutačního období a období sénia, fyziologie fonace a teorie tvorby hlasu, terminologie a klasifikace poruch hlasu, přístupy ke klasifikaci poruch hlasu v historickém i aktuálním náhledu, etiologie poruch hlasu ve vztahu ke klasifikaci hlasových poruch, symptomatologie hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání, dospělosti a stáří, diagnostika poruch hlasu z logopedického hlediska, podíl logopeda na diagnostice predromálních příznaků dysfonií a afonií, poruchy hlasu jako symptomatická porucha, prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady a postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce v komparaci se zahraničím. Další součástí bude vymezení a terminologie narušené zvuku řeči, fyziologická a patologická rezonance v řeči, problematika velofaryngeální insuficience, klasifikace a etiologie a symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence, prognóza a specifické přístupy k diagnostice, intervenci, prevenci a prognóze rinolálií a palatolálií, včetně aplikace diagnostických a didaktických materiálů, speciálních metodických, technických a přístrojových pomůcek. Diferenciálně posuzováno bude vývojové hledisko a vazby na primární onemocnění či zdravotní postižení. Pozornost bude věnována náhledům na artikulační diagnostickou terapii, fonologické přístupy a hodnocení efektivity interdisciplinární spolupráce v diagnostice a intervenční terapii logopedů s ORL lékaři, foniatry, plastickými chirurgy, ortodonty a stomachirurgy a dalšími odborníky na podkladě aktuálních tuzemských i zahraničních studií.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -