Název předmětu | Poruchy hlasu a narušení zvuku řeči |
---|---|
Kód předmětu | USS/XUPOH |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o procesu fonace a jeho narušeních, poruchách hlasu a narušení zvuku řeči (problematika poruch rezonance - rinolálie a palatolálie). Obsahem předmětu budou základní charakteristiky a vlastnosti lidského hlasu, vývojové hledisko ve vztahu k fonaci, včetně rizikového mutačního období a období sénia, fyziologie fonace a teorie tvorby hlasu, terminologie a klasifikace poruch hlasu, přístupy ke klasifikaci poruch hlasu v historickém i aktuálním náhledu, etiologie poruch hlasu ve vztahu ke klasifikaci hlasových poruch, symptomatologie hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání, dospělosti a stáří, diagnostika poruch hlasu z logopedického hlediska, podíl logopeda na diagnostice predromálních příznaků dysfonií a afonií, poruchy hlasu jako symptomatická porucha, prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady a postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce v komparaci se zahraničím. Další součástí bude vymezení a terminologie narušené zvuku řeči, fyziologická a patologická rezonance v řeči, problematika velofaryngeální insuficience, klasifikace a etiologie a symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence, prognóza a specifické přístupy k diagnostice, intervenci, prevenci a prognóze rinolálií a palatolálií, včetně aplikace diagnostických a didaktických materiálů, speciálních metodických, technických a přístrojových pomůcek. Diferenciálně posuzováno bude vývojové hledisko a vazby na primární onemocnění či zdravotní postižení. Pozornost bude věnována náhledům na artikulační diagnostickou terapii, fonologické přístupy a hodnocení efektivity interdisciplinární spolupráce v diagnostice a intervenční terapii logopedů s ORL lékaři, foniatry, plastickými chirurgy, ortodonty a stomachirurgy a dalšími odborníky na podkladě aktuálních tuzemských i zahraničních studií.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |