Předmět: Symptomatické poruchy řeči

« Zpět
Název předmětu Symptomatické poruchy řeči
Kód předmětu USS/XSPR
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem zkoušky je prokázat teoretické znalosti z daného předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší analýza a komparace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků z oblasti symptomatických poruch řeči, ať již jako primárního či sekundárního symptomu. Obsahem budou symptomatické poruchy řeči u osob se senzorickým - sluchovým a zrakovým postižením či u jejich kombinovaných duálních forem (huchoslepota), symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním a somatickým postižením, symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním, u osob s psychiatrickou diagnózou, u osob s kombinovaným postižením, u osob s poruchami autistického spektra, u osob se syndromovými vadami (s akcentem na důrazem na Downův syndrom, a další syndromy spojené s narušenou komunikační schopností a symptomatické poruchy řeči u osob s ADD, ADHD, specifickými vývojovými poruchami akademických dovedností a poruchami chování. Součástí bude syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín tuzemských i zahraničních publikovaných vědecky podložených zdrojů. Součástí předmětu budou především etiologické vazby ve vztahu k symptomatologii jednotlivých skupin symptomatických poruch řeči, konsekvence do oblasti diferenciální diagnostiky a diagnostické intervence a následně intervenčního přístupu s využitím mezioborových speciálněpedagogických edukačních a logopedických terapeutických vazeb.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím Splnění podmínek stanovených vyučujícím
Doporučená literatura
  • KNOPPOVÁ, P., KUČEROVÁ, J. (2006). Význam logopedické intervence u osob s psychiatrickou diagnózou. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -