| Název předmětu | Osobnost speciálního pedagoga |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/XOSP |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Cílem zkoušky je prokázat teoretické znalosti z daného předmětu.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Obsahem předmětu je charakteristika osobnosti speciálního pedagoga v komprehenzívním pojetí oboru. Zohledněn bude požadavek multidisciplinarity týmu a od toho se odvíjející nároky na profesní přípravu moderního speciálního pedagoga. Bude popsán systém přípravy uvedených odborníků v ČR a v zahraničí. Přihlédnuto bude k podmínkám přípravy v EU a v komparaci i v USA. Formy a způsoby přípravy v bakalářských, magisterských a doktorských typech programů s ohledem na požadavky inkluzívního pojetí edukace. Dalším okruhem studia bude osobnost profesionála ve speciální pedagogice, etické a další zásady práce. Postavení a úlohy supervize ve vztahu k hrozícímu syndromu vyhoření.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
OSOBNOST SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA: okruhy k diskusi - teorie osobnosti - osobnost a povolání - náročnost speciálněpedagogické práce a osobnost speciálního pedagoga - rizika v pedagogické práci a možnosti prevence některá doporučená literatura: BLATNÝ, M. Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. (Eds.), Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: PSÚ AV ČR, SCAN, Tišnov, 2003, s. 87-149. HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. (2010). Jaký jsem učitel Praha: Portál POTMĚŠILOVÁ, P.: (2015) Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: UP. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E., Řehulková, O. (Eds.) Učitelé a zdraví 1, Brno, Nakl. P. Křepela 1998, s. 99-104. ŠTECH, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 310-320. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. + podle jazykové orientace je dostatek zdrojů v anglické i německé literatuře
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |