Předmět: Osobnost speciálního pedagoga

« Zpět
Název předmětu Osobnost speciálního pedagoga
Kód předmětu USS/XOSP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem zkoušky je prokázat teoretické znalosti z daného předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je charakteristika osobnosti speciálního pedagoga v komprehenzívním pojetí oboru. Zohledněn bude požadavek multidisciplinarity týmu a od toho se odvíjející nároky na profesní přípravu moderního speciálního pedagoga. Bude popsán systém přípravy uvedených odborníků v ČR a v zahraničí. Přihlédnuto bude k podmínkám přípravy v EU a v komparaci i v USA. Formy a způsoby přípravy v bakalářských, magisterských a doktorských typech programů s ohledem na požadavky inkluzívního pojetí edukace. Dalším okruhem studia bude osobnost profesionála ve speciální pedagogice, etické a další zásady práce. Postavení a úlohy supervize ve vztahu k hrozícímu syndromu vyhoření.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
OSOBNOST SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA: okruhy k diskusi - teorie osobnosti - osobnost a povolání - náročnost speciálněpedagogické práce a osobnost speciálního pedagoga - rizika v pedagogické práci a možnosti prevence některá doporučená literatura: BLATNÝ, M. Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. (Eds.), Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: PSÚ AV ČR, SCAN, Tišnov, 2003, s. 87-149. HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. (2010). Jaký jsem učitel Praha: Portál POTMĚŠILOVÁ, P.: (2015) Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: UP. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E., Řehulková, O. (Eds.) Učitelé a zdraví 1, Brno, Nakl. P. Křepela 1998, s. 99-104. ŠTECH, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 310-320. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. + podle jazykové orientace je dostatek zdrojů v anglické i německé literatuře

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím
Doporučená literatura
  • COAN, R. W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví.. Praha : Grada Publishing.
  • Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -