Název předmětu | Neurogenní poruchy komunikace |
---|---|
Kód předmětu | USS/XNEPK |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem narušené komunikační schopnosti zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů. Obsahem budou jednotlivé aspekty terminologie, klasifikace, symptomatologie, incidence, diagnostiky, intervence, terapie a prognózy těchto poruch v kontextu historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o získaných poruchách fatických funkcí (i ve vztahu vztah k poruchám lexie, grafie, kalkulie, praxie a muzie) a organicky podmíněných formách narušení artikulace. Pozornost bude věnována transformaci symptomů z vývojového hlediska a v rámci všech forem verbální i neverbální komunikace, včetně vztahu k cerebrální aktivitě a hemisférové specializaci či lateralizaci fatických funkcí a artikulace. Zvlášť bude zohledněna problematika afázie u demencí, fatické poruchy podkorové a pravohemisférové deficity. Součástí předmětu diferenciálně-diagnostický a diagnosticko-terapeutický náhled na specifika afázií a dysartrií. Pozornost bude věnována rovněž aplikaci speciálně přístrojové diagnostické i terapeutické techniky, pomůcek a didaktických materiálů, využití psychoterapeutických přístupů, zkoumání efektivity skupinové i individuální logopedické terapie a mezioborové spolupráce.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem narušené komunikační schopnosti zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch - afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě - dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů. Obsahem budou jednotlivé aspekty terminologie, klasifikace, symptomatologie, incidence, diagnostiky, intervence, terapie a prognózy těchto poruch v kontextu historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o získaných poruchách fatických funkcí (i ve vztahu k poruchám lexie, grafie, kalkulie, praxie a muzie) a organicky podmíněných formách narušení artikulace a odchylkám rofaciálníh systému poruchám polykání. Pozornost bude věnována transformaci symptomů z vývojového hlediska a v rámci všech forem verbální i neverbální komunikace, včetně vztahu k cerebrální aktivitě a hemisférové specializaci či lateralizaci fatických funkcí a artikulace. Zvlášť bude zohledněna problematika afázie u demencí, fatické poruchy podkorové a pravohemisférové deficity. Součástí předmětu diferenciálně-diagnostický a diagnosticko-terapeutický náhled na specifika afázií a dysartrií. Pozornost bude věnována rovněž aplikaci speciálně přístrojové diagnostické i terapeutické techniky, pomůcek a didaktických materiálů, využití psychoterapeutických přístupů, zkoumání efektivity skupinové i individuální logopedické terapie a mezioborové spolupráce.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu. Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |