Název předmětu | Filozofie výchovy a vzdělávání |
---|---|
Kód předmětu | USS/XFIL |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsahem zkoušky je prokázat znalosti, dobrou orientaci a způsobilost k diskusi nad stěžejními tématy filozofie výchovy a vzdělávání s důrazem na kontext odborného zaměření studenta.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Obsah předmětu je zaměřen na vliv filozofických směrů na vývoj výchovné teorie a praxe v období rozvoje staré východní filozofie (Čína, Indie) a protiklad antického a křesťanského duchovního postoje v životě člověka. Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Význam renesance a humanismu ve výchově a vzdělávání člověka. Vliv náboženské reformace na vývoj pedagogických názorů. Filozofie jezuitské výchovy. Filozofické a pedagogické názory období osvícenství. Odraz hlavních filozofických směrů 19. - 20. století v pedagogice. Sociálně ekonomická a státovědná orientace filozofického myšlení v souvislosti s národně uvědomovacími, osvětovými a sociálními tendencemi, postupným rozvojem průmyslu, rozmachem přírodních a technických věd. V centru pozornosti je rovněž pojetí člověka a jeho výchovy v pedagogických směrech 19. a 20. století. Vymezení osobnosti a individuality ve výchově. Teorie hodnot v dějinách filozofie (od antiky po současnost) a její odraz v pedagogické teorii a praxi. Sledována je historicko-srovnávací analýza pedagogických kategorií v souvislosti s názory jednotlivých filozofických směrů (pragmatismus, pozitivismus, existencialismus, dynamická pedagogika, náboženská pedagogika, atd.). Vliv filozofických názorů na postavení učitele a žáka, jejich úkoly ve společnosti. Význam hodnotové orientace učitele pro jeho praxi. Vyústěním se stává radikální kritika soudobé školy jako celosvětový problém. Filozofické principy humanizace školy. Filozofická východiska pedagogických inovací. Postavení pedagogiky v demokratické společnosti. Humanistická filozofická východiska v současné pedagogice. Lidská začleněnost do pluralitního světa přírody a kultury.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |