Předmět: Diagnostika narušené komunikační schopnosti

« Zpět
Název předmětu Diagnostika narušené komunikační schopnosti
Kód předmětu USS/XDIAG
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace zahrnující rovinu orální, grafickou a znakovou, verbální i neverbální, včetně suprasegmentální roviny a tzv. koverbálního chování v průběhu komunikace u jedinců všech věkových kategorií a v kontextu všech resortů, ke kterým se diagnostika narušené komunikační schopnosti vztahuje, analýza interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce s dalšími speciálněpedagogickými obory, pedagogy, lékařskými i nelékařskými specialisty, psychology, lingvisty a dalšími odborníky. Zvláštní pozornost bude věnována aplikace moderní přístrojové techniky, ICT technologií v diagnostice komunikační schopnosti a diagnostiku narušení orofaciální oblasti či oblasti polykání ve vztahu k logopedické diagnostice, opět v návaznosti na mezioborovou spolupráci. Součástí předmětu bude komparace významu a aplikační úrovně tuzemských i zahraničních diagnostických materiálů, testových baterií a dalších relevantních publikovaných zdrojů aplikovatelných do oblasti diagnostiky narušené komunikační schopnosti, jejích specifik a odchylek. Nezbytný bude podrobnější vhled do aktuálně se prosazujících a rozvíjejících trendů v diagnostice narušené komunikační schopnosti s důrazem na nutnost respektování celosvětového zvýšení migrace obyvatel a tudíž tlaku na aplikaci moderních přístupů k posuzování úrovně komunikační schopnosti s ohledem na kulturně-jazykové zázemí, problematiku bilingvismu či multilingvismu a další soudobé jevy.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu
Doporučená literatura
  • LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -