Předmět: Prostorová orientace osob se zrakovým postižením 2

« Zpět
Název předmětu Prostorová orientace osob se zrakovým postižením 2
Kód předmětu USS/WPOZ2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem je poskytnout informace z oblastí: pojmosloví, základní rozdělení, specifika prvků prostové orientace zrakově postižených, techniky užívání dlouhé hole, postup při nácvik prostorové orientace zrakově postižených. Nácvik snižování odchylek od přímého směru, odhad vzdáleností, odhad úhlu, rozvoj sluchové diferenciace, vnímání sklonu dráhy, chůze s bílou holí na krátkých trasách s překážkami i bez.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout informace z oblastí: pojmosloví, základní rozdělení, specifika prvků prostové orientace zrakově postižených, techniky užívání dlouhé hole, postup při nácvik prostorové orientace zrakově postižených. Nácvik snižování odchylek od přímého směru, odhad vzdáleností, odhad úhlu, rozvoj sluchové diferenciace, vnímání sklonu dráhy. Procvičování bezpečnostního držení, trailling. nalezení kliky dveří, hledání předmětů spadlých na zem, chůze po schodech nahoru a dolů po schodech, chůze s bílou holí na krátkých trasách s překážkami i bez.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Teoretické seznámení s problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu, s problematikou osob se zrakovým postižením a absolvování WPOZ1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na hodinách, zvládnutí vytyčeného cíle.
Doporučená literatura
  • Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • HAMERNÍKOVÁ, J. (1995). Stručný přehled učiva pro praktickou část výcviku asistentů prostorové orientace a. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v České.
  • RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy.. Olomouc: VUP.
  • Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr