Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je poskytnout informace z oblastí: pojmosloví, základní rozdělení, specifika prvků prostové orientace zrakově postižených, techniky užívání dlouhé hole, postup při nácvik prostorové orientace zrakově postižených. Nácvik snižování odchylek od přímého směru, odhad vzdáleností, odhad úhlu, rozvoj sluchové diferenciace, vnímání sklonu dráhy, chůze s bílou holí na krátkých trasách s překážkami i bez.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout informace z oblastí: pojmosloví, základní rozdělení, specifika prvků prostové orientace zrakově postižených, techniky užívání dlouhé hole, postup při nácvik prostorové orientace zrakově postižených. Nácvik snižování odchylek od přímého směru, odhad vzdáleností, odhad úhlu, rozvoj sluchové diferenciace, vnímání sklonu dráhy. Procvičování bezpečnostního držení, trailling. nalezení kliky dveří, hledání předmětů spadlých na zem, chůze po schodech nahoru a dolů po schodech, chůze s bílou holí na krátkých trasách s překážkami i bez.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
Teoretické seznámení s problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu, s problematikou osob se zrakovým postižením a absolvování WPOZ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na hodinách, zvládnutí vytyčeného cíle.
|
Doporučená literatura
|
-
Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
HAMERNÍKOVÁ, J. (1995). Stručný přehled učiva pro praktickou část výcviku asistentů prostorové orientace a. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v České.
-
RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy.. Olomouc: VUP.
-
Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.
|