Úkolem disciplíny je umožnit studentům oboru speciální pedagogika pro výchovné pracovníky souvislý kontakt se institucemi a zařízeními, které svou činností zastřešují oblast vzdělávání a zájmové činnosti. Konkrétně se jedná o školy nebo školská zařízení pro zájmovou činnost. Úkolem praxe je souvislý kontakt s prostředím cílové skupiny osob se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním. Student se v rámci praxe seznámí s činností zařízení či instituce, pravidelně zde dochází a snaží se kriticky reflektovat organizaci, metody, techniky a užívané postupy aplikované při práci s cílovou skupinou. V rozsahu daném pokyny vedoucího praxe se student podílí na vedení výchovně-vzdělávacích situací (případů), samostatně je pověřován dílčími úkoly, ostatní činnosti vykonává pod dohledem pověřeného pracovníka organizace. Prostřednictvím přímé práce s cílovou skupinou si student vytváří potřebné kompetence k práci budoucího speciálněpedagogického výchovného pracovníka. Student si vede deník praxe ve formě pravidelných denních záznamů (na základě předepsané osnovy). Do deníku praxe student vypracovává podrobné přípravy, které budou využity k přímé práci s cílovou skupinou. Každá tato činnost, k níž v průběhu praxe studenta došlo, bude následně vyhodnocena a student provede samostatný rozbor. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci zápočtu. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům možnost vyzkoušet si přímou práci s klientem v jednotlivých zařízeních a institucích určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifik cílové skupiny v kontextu praktických situací.
|