Předmět: Základy specifických poruch učení

« Zpět
Název předmětu Základy specifických poruch učení
Kód předmětu USS/VSPU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ševčíková Petra, Mgr. et Mgr.
  • Chaloupková Kristýna, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování základních aktuálních teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení a analýza možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci sekundárního a terciárního vzdělávání. Studenti budou po absolvování studia schopni definovat základní typy specifických poruch učení, orientovat se v podstatě diagnostického procesu a využít základní intervenční metody a zásady podpory žáků a studentů s SPU v praxi. Tematické okruhy: - Definice a terminologie v oblasti specifických poruch učení - vymezení i s ohledem na příbuzné diagnózy (ADD, ADHD, vývojová dysfázie, vývojová dyspraxie, apod.). - Klasifikace jednotlivých typů specifických poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Neverbální poruchy učení. Odlišení vývojových a získaných forem poruch učení. - Etiologie specifických poruch učení - endogenní vlivy - dědičnost, vliv laterality, MBD; exogenní vlivy. - Symptomatologie specifických poruch učení - projevy specifické a nespecifické, sekundární projevy v oblasti chování a sociální interakce, specifika symptomatologie s ohledem na pubescenci, adolescenci a dospělost. - Základy diagnostiky specifických poruch učení - zásady diagnostiky v oblasti specifických poruch učení, diagnostické instituce, hlavní metody a formy diagnostiky specifických poruch učení, specifika diagnostiky s ohledem na pubescenci, adolescenci a dospělost. - Postupy v intervenci specifických poruch učení v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. - Legislativní rámec vzdělávání osob se specifickou poruchou učení. Hodnocení a klasifikace. - Integrace a inkluze osob se specifickou poruchou učení. Metodika zpracování individuálních vzdělávacích plánů a budování kompenzačních strategií adaptovaných na specifické podmínky osobnosti jedince, včetně jeho profesního uplatnění. - Didaktické a technické pomůcky, počítačové programy pro diagnostiku a intervenci specifických poruch učení - konkrétní ukázky, užití softwaru v oblasti edukace a inkluze osob se specifickou poruchou učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní