Model rozborů praxe je primárně určen k rozvoji kritického myšlení a schopnostem hodnotit jednotlivé činnosti spadající pod kompetence speciálněpedagogického výchovného pracovníka. Rozbory k souvislé praxi plynule navazují na modul souvislé praxe 2, která je cílena na zařízení, poskytujících registrované sociální služby. Úkolem studenta je adekvátně zhodnotit a rozebrat jednotlivé činnosti, které absolvoval v rámci souvislé praxe 2. Tyto činnosti jsou zaznamenány v deníku praxe, jež je zdrojovým materiálem pro hodnocení a zpětnou vazbu od metodika praxe. Student svou pozornost zaměřuje zejména na organizační rámec praktikovaného tématu, hodnotí prostředí zařízení, jeho organizaci, vztahy, slabá a silná místa ve vztahu ke klientům a svou pozici v rámci praxe. Dále je věnován prostor ke komparaci teoretických poznatků s praxí, tedy do jaké míry lze tyto teoretické poznatky do praxe aplikovat. Student také hodnotí přínos praxe pro rozvoj svých kompetencí a co z praxe zpětně využije ke studiu. V neposlední řadě student reflektuje samotnou práci s klientem prostřednictvím tvorby kazuistik a rozboru konkrétní činnosti, a to v souvislosti s uplatněním teoretických poznatků do praxe. Tato část rozboru nepřímo koresponduje s náplní předmětu kazuistického semináře. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci zápočtu. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům možnost zhodnotit výsledek své práce s klientem v jednotlivých zařízeních sociálních služeb určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifikům cílové skupiny v kontextu rozboru a hodnocení žité zkušenosti.
|